Sunday 23 June 2013

Keputusan tutup pejabat kerajaan di Muar diketahui hari ini

MUAR 23 Jun - Keputusan sama ada pejabat kerajaan di daerah ini akan ditutup atau sebaliknya hanya diketahui selepas Jawatankuasa Bencana Alam (Pencemaran Udara dan Jerebu) Daerah Muar mengadakan mesyuarat esok susulan pengisytiharan darurat bencana jerebu di Muar dan Ledang hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa itu, Abdul Rahman Mohamed Dewam bagaimanapun berkata, terdapat beberapa jabatan kerajaan dan pihak berkaitan utiliti akan kekal dibuka bagi memastikan perkhidmatan kepada orang awam tidak terjejas.

"Ini membabitkan pihak berkaitan utiliti seperti pembekal tenaga elektrik, bekalan air, telefon, telekomunikasi, telegraf, perbankan dan kewangan atau agensi kerajaan antaranya membabitkan bomba, polis, penjara dan perkhidmatan kesihatan awam.

"Begitu juga dengan perkhidmatan dan jualan minyak kenderaan seperti stesen-stesen minyak yang akan beroperasi seperti biasa," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Bencana di sini hari ini.

Menurutnya, tiada arahan setakat ini untuk menutup kedai tetapi bagi peniaga kedai makan, mereka mesti memakai penutup muka dan pelanggan boleh membeli tetapi perlu dibawa balik kerana keadaan di luar yang berhabuk.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang berkuat kuasa serta-merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 750 pada pukul 7 pagi ini.
Dalam pada itu, Abdul Rahman yang juga Pegawai Daerah mengingatkan orang ramai supaya tidak menyamakan status darurat yang diisytiharkan di daerah itu dan Ledang sebagai satu perintah berkurung kerana masalah keselamatan.

Beliau berkata, penetapan status darurat itu lebih kepada menjaga kesihatan penduduk dengan pihaknya menasihatkan orang ramai supaya tidak melakukan banyak aktiviti di luar rumah.

"Darurat ini bukan kerana faktor keselamatan tetapi untuk menjaga kesihatan, bukan duduk dalam rumah. Apa yang penting dilakukan ialah mengurangkan aktiviti di tempat terbuka buat sementara waktu sehingga langkah seterusnya diumumkan," katanya.

Beliau berkata, IPU Muar mencatatkan bacaan 746 pada pukul 7 pagi ini dan bertambah baik kepada 331 pada pukul 8 pagi sebelum kembali meningkat kepada 710 (10 pagi) seterusnya 660 (12 tengah hari) dan 598 (2 petang).

Bagaimanapun, pihaknya masih bimbang kerana sebelum ini kadar IPU akan meningkat pada waktu petang dan malam ekoran angin dari Sumatera yang bertiup ke arah Muar.

"Kita juga minta semua pihak tidak melakukan pembakaran terbuka dan agensi termasuk polis, bomba, Majlis Perbandaran Muar (MPM) dan Jabatan Alam Sekitar (JAS) akan melakukan pemantauan berterusan," katanya.

No comments:

Post a Comment