Saturday 22 June 2013

Guna pesawat padam api


  • Foto
    Pihak berkuasa Indonesia melakukan persiapan dalam usaha memadam kebakaran menggunakan pesawat ketika di Lapangan Terbang Pekanbaru, Riau, semalam.
  • Foto
    Anggota bomba menyembur air di kawasan hutan di Pekanbaru, Wilayah Riau, Indonesia.
Jakarta: Indonesia semalam menggunakan pesawat tentera untuk memadam api di Sumatera berpunca daripada pembakaran haram yang menyebabkan jerebu teruk di negara itu, Singapura dan Malaysia.

Jurucakap Agensi Pengurusan Bencana Kebangsaan, Sutopo Purwo Nugroho berkata, Indonesia menggunakan dua pesawat untuk melakukan pembenihan awam semalam. 


Beliau berkata, pihaknya menyediakan tujuh pesawat tentera dan tiga helikopter untuk membawa bom air ke lokasi kebakaran.“Sebanyak 60 titik panas dikesan di Riau, Sumatera dengan 80 peratus daripadanya berada di kawasan perladangan dan 20 peratus lagi di kawasan hutan,” katanya. 



Indeks paras bahaya
Sutopo berkata, Indonesia memperuntukkan kira-kira 200 bilion rupian (RM64.04 juta) untuk menangani masalah yang melanda.

Indeks pencemaran Singapura kembali ke paras bahaya dengan paras bacaan berada pada tahap 300, manakala kualiti udara di ibu negara Malaysia juga semakin merosot semalam, ketika Jakarta menerima tekanan hebat untuk memulihkan keadaan.


Kelmarin indeks pencemaran berada pada tahap 401, paras yang boleh mengancam nyawa mereka yang sakit atau warga tua. 



  • Foto
    Pihak berkuasa Indonesia melakukan persiapan dalam usaha memadam kebakaran menggunakan pesawat ketika di Lapangan Terbang Pekanbaru, Riau, semalam.
  • Foto
    Anggota bomba menyembur air di kawasan hutan di Pekanbaru, Wilayah Riau, Indonesia.

Bau kayu terbakar memenuhi udara dan jarak pandangan merosot, manakala bangunan dilitupi asap kelabu. Jalan raya di republik itu yang biasanya sibuk, bertukar lengang, apabila penduduk mengelak keluar rumah, bertemu kawasan atau membeli belah.

Sementara itu Singapura akan mengambil tindakan keras ke atas syarikat tempatan yang didapati terbabit dengan pembakaran hutan secara haram di Indonesia, sehingga menyebabkan negara itu mengalami pencemaran paling buruk pernah direkodkan.

Tindakan undang-undang 
“Saya sudah meminta Peguam Negara untuk menimbang langkah yang boleh diambil di Singapura jika syarikat berkenaan dibuktikan turut terbabit dalam melakukan pencemaran,” kata Menteri Luar K Shanmugam kepada wartawan.

Beliau berkata, pihaknya akan melakukan segala yang terdaya dan tidak akan bertolak ansur dengan syarikat terbabit kerana menjejaskan keadaan di republik itu. - REUTERS/AGENSI

No comments:

Post a Comment