Sunday 23 June 2013

Bosan perhimpunan pagi alasan pelajar ponteng

Bosan perhimpunan pagi alasan pelajar ponteng
Sebahagian pelajar yang ditahan dalam ops ponteng bersepadu PPD dan JPN semalam.
KOTA BHARU-Bosan dengan perhimpunan pagi antara alasan yang diberikan oleh seorang pelajar yang sering ponteng sekolah pada setiap  Ahad, apabila bermulanya hari pertama persekolahan.

Seorang pelajar yang ditemui, yang hanya mahu dikenali sebagai ‘Mohd’ berkata, dia kerap kali ponteng serta sering menghabiskan masa di taman rekreasi Tengku Anis sehinggalah tamat waktu sekolah dengan berbekalkan RM5.

“Selepas tamat waktu sekolah, saya akan bermain bola bersama rakan-rakan di padang berdekatan sekolah sebelum pulang ke rumah kira-kira jam 6.45 petang.

“Apabila pulang, saya sering dimarahi oleh ayah di rumah, lagipun saya memang tidak mempunyai minat untuk belajar dan ditempatkan di kelas terakhir jadi untuk menenangkan diri, saya lebih suka menghabiskan masa di taman itu” katanya kepada Sinar Harian.

“Mohd merupakan antara 25 pelajar Sekolah Menengah di sekitar Kota Bharu yang ditahan dalam ops ponteng bersepadu Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) bersama Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) yang diadakan di enam lokasi panas di bandar ini di sini pagi semalam.

Operasi yang diketuai Pegawai Pelajaran Daerah, Che Ab Aziz Daud itu turut disertai 12 agensi termasuk Polis Kelantan, pasukan Rela, Jabatan Kesihatan, Majlis Agama Islam Kelantan termasuk Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam Kota Bharu Bandaraya Islam.

Pengarah Pelajaran, Hussain Awang berkata, sepanjang tahun ini sebanyak 50 pelajar sudah ditahan dalam 25 operasi bersepadu yang dijalankan pihak PPD.

“Kesemua yang ditahan diberikan khidmat kaunseling dan tazkirah di masjid Telipot, selain turut menjalani pemeriksaan ujian air kencing bagi memastikan sama ada mereka bebas dari pengaruh dadah atau sebaliknya.

“Mereka yang ditahan kemudiannya akan diserahkan kepada pihak sekolah sebelum memanggil ibu bapa mereka untuk membawa pulang untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Hussain berkata, pihaknya memandang serius isu terbabit dan mengharapkan kerjasama masyarakat termasuk ibu bapa dalam menangani isu terbabit.

No comments:

Post a Comment