Friday 28 June 2013

Syria luka kedua selepas Palestin

Syria luka kedua selepas PalestinSyria bumi yang mempunyai keistimewaan sendiri kini menjadi kubur saudara seagama. - Foto hiasan
Syam tempat berkembang tamadun, pusat ilmu Islam
Tatkala Allah SWT membentangkan bumi yang luas untuk semua makhluk-Nya, diciptakan tempat dan negeri serta penduduknya yang pelbagai bentuk serta rupa paras. Antara manusia pula, dilantik dalam kalangan mereka nabi dan rasul


Firman Allah SWT: “Dan Tuhanmu menciptakan serta memilih apa Dia kehendaki.” (Surah al-Qasas, ayat 68)
Kemudian dianugerahkan sebahagian bumi mempunyai keistimewaan tersendiri seperti Makkah, Madinah, Baitulmaqdis, Syam atau Syria yang meliputi Jordan dan Palestin antara negeri diberi penghormatan oleh Allah SWT. 

Maka, Allah SWT jadikan bumi Syria tempat perjalanan nabi serta penurunan wahyu dari langit. Di sini juga dijadikan tempat berhimpunnya manusia pada hari Mahsyar dan masing-masing menerima catatan amalan mereka. 

Firman Allah SWT: “Maha suci Allah yang memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidilharam ke Masjid al-Aqsa yang Kami berkati sekelilingnya supaya Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Isra’, ayat 1) 

Ulama berpendapat maksud ‘sekelilingnya’ yang terdapat dalam ayat ini ditafsirkan ulama sebagai bumi Syam. Syria juga adalah bumi nabi sejak Nabi Adam dan anaknya Habil dikebumikan. Nabi Yahya disemadikan di bumi Syria, makamnya terletak dalam Masjid Umayyad di Damsyik.

 
Diriwayatkan daripada Saidina Ali, beliau berkata: “Mereka yang terbaik di sisi Allah SWT kebanyakannya dari negeri Syam, dari kalangan mereka 40 lelaki. Apabila salah seorang daripada mereka meninggal, maka Allah akan menggantikan tempatnya dengan seseorang yang lain. Kerana merekalah, Allah menurunkan hujan, memberikan kemenangan terhadap musuhnya dan dijauhkan bala dan azab terhadap penduduk Syam.” (Musnad Ahmad, Ibn ‘Asakir, Tirmidhi, Haythami dan Imam Sayuti)

Sabda Baginda SAW bermaksud : “Tatkala Isa turun pada akhir zaman untuk menyelamatkan manusia, Allah memilih tempat yang baik iaitu sebuah menara putih yang terletak di timur Syria.” (Riwayat Muslim) 

Ia juga tempat bersemadinya sebahagian besar sahabat Baginda SAW antaranya Saidina Bilal, Muawiyah, Abu Darda’, Khalid Al-Walid, Abu Hurairah serta ramai wali Allah. Sebahagian besar penduduknya berjihad menentang tentera salib bagi menyelamatkan akidah umat Islam. 

Ia tempat berkembangnya tamadun Islam serta pusat ilmu pengetahuan sehingga Baginda SAW sendiri tidak pernah melawat dunia luar kecuali Syria. 

Walid Bin Muslim, sahabat Baginda SAW berkata: “Aku datang ke Syam berkali-kali hanya kerana aku pernah melihat Baginda SAW melawat ke sana.”

500 makam nabi di Damsyik 

Imam Abdullah bin Salam meriwayatkan bumi Syam adalah tempat di mana terletaknya persemadian 1,700 nabi sementara Imam Makhul menambahkan, terdapat 500 makam nabi di Damsyik dan masih banyak hadis lain yang menceritakan kelebihan Syam dan ibu negerinya.

Ancaman yang diucapkan Baginda SAW kepada umat juga dikaitkan dengan Syam melalui sabdanya: “Apabila hancurnya penduduk Syam, maka tiada lagi sebarang kebaikan untuk umat Islam. Sebahagian daripada umatku akan sentiasa mendapat pertolongan dan mereka tidak akan terhina sehingga hari kiamat.” (Riwayat Tirmizi) 

Baginda SAW juga menjadikan Syam sebagai pilihan untuk menghantar tentera Islam. Sabda Baginda SAW: “Akan berlaku perutusan bala tentera yang besar di tiga buah negara iaitu Syam, Yaman dan Iraq. Berkata Ibnu Khaulah: Wahai Rasulullah, pilihlah satu tempat yang sesuai buatku. Sabda Baginda SAW: Pilihlah Syam kerana ia bumi dipilih Allah SWT sebagai pusat kebajikan untuk hamba-Nya. Pilihan kedua adalah Yaman. Sesungguhnya Allah SWT mewakilkan aku untuk melihat Syam.” (Riwayat Ahmad dan Abu Daud)

Syam atau Syria pernah menjadi pusat bagi negara Islam serta berdirinya kerajaan Islam dengan megah di bawah panji keadilan dan kesaksamaan. Penduduknya pernah hidup dalam keamanan dan ketenteraman.

Di sanalah dajjal serta pengikutnya akan dihapuskan pada akhir zaman. Tentera Tatar juga pernah tumbang di tangan penduduk Syam sehingga Ibnu Taiymiah pernah ditanya adakah Syam lebih baik daripada Makkah dan Madinah?

Walaupun hakikatnya tidaklah sedemikian, persoalan itu timbul berdasarkan banyak fakta mengenai kelebihan Syria. Maka umat Islam mengemukakan persoalan sedemikian. Kemudian, berlalulah masa gemilang apabila keamanan bertukar sedikit demi sedikit dan menyempitkan kehidupan penduduknya.

Kemakmuran semakin pudar walaupun masih ramai ulama yang hidup sehingga hari ini. 

Sebenarnya, Syam adalah peninggalan sahabat Baginda SAW iaitu Saidina Umar dan amanah kepada kaum Muslimin seluruhnya. 

Kini kaum Muslimin mendapat dua luka yang masih belum sembuh iaitu kelukaan di bumi Palestin dan Syam. Bagaimanakah akal seorang insan dapat menerima penyembelihan sesama Islam di bumi Syam serta pengkhianatan orang yang bertanggungjawab kepada rakyatnya.

Senjata yang seharusnya dihunus kepada pihak musuh sudah dihalakan kepada golongan Muslimin sendiri serta mengakibatkan perkampungan di Syria menjadi tanah perkuburan saudara seagama.

Kehancuran umat Islam 

Bumi yang berkat akan musnah jika tiada perhatian daripada Muslimin seluruhnya. Kehancuran Syam petanda akan kehancuran umat Islam seluruhnya. Allah juga akan menggantikan kaum yang sanggup mempertahankan agamanya walau dengan harga yang amat tinggi. 

Firman Allah SWT: “Dan jika kamu berpaling daripada kebenaran, Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain dan mereka tidak akan derhaka seperti kamu.” (Surah Muhammad, ayat 38) 

Pembunuhan saudara seagama satu dosa besar dan mati kerana mempertahankan kebenaran adalah syahid. Marilah kita semarakkan Ramadan yang bakal menjelang dengan menghulurkan bantuan terhadap saudara kita di Syria.



Credit: Zamanudin Jusoh (NSTP)

No comments:

Post a Comment