Friday 28 June 2013

Jari dipatuk boleh hilang bila-bila masa

Jari dipatuk boleh hilang bila-bila masaMohamad Norfaiz menunjukkan tangan dan jari kiri dalam keadaan membengkok dan reput selepas dipatuk ular tedung selar. - Foto Hazreen Mohamad

Seremban: Saya bersyukur kerana masih hidup tetapi sedih kerana jari telunjuk kiri akan hilang bila-bila masa, kata Mohamad Norfaiz Mohd Nor, 21, yang dipatuk ular tedung selar di jari itu. 

Anak bongsu daripada enam beradik itu menganggap dirinya ibarat mati hidup semula kerana terselamat walaupun bisa reptilia itu memasuki jantung dan buah pinggang dalam kejadian menjelang Aidilfitri tahun lalu.


Menceritakan kejadian kira-kira jam 4 petang 8 Ogos itu, Norfaiz yang ketika itu bekerja sebagai tukang kebun di sebuah sekolah berkata, beliau memasuki stor rumahnya yang agak gelap untuk mengambil botol petrol. 

Ketika membongkok, saya berasa jari dipatuk lalu segera menarik tangan sebelum ternampak seekor ular tedung selar melarikan diri. 


Tangan kiri jadi hitam 

Kesakitan ditanggung tidak dapat digambarkan. Saya sesak nafas dan keseluruhan tangan kiri menjadi hitam. 

Saya muntah beberapa kali sebelum berada dalam keadaan separa sedar, katanya ditemui di rumahnya di Kampung Linsum, Rantau dekat sini, semalam. 


Norfaiz yang koma enam hari berkata, doktor di Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) menganggap peluangnya hidup tipis kerana bisa ular memasuki organ penting tetapi dapat diselamatkan kerana sempat disuntik antivenom, selain antibodinya kuat melawan bisa itu. 


Jari telunjuk tak berfungsi 
Tidak lama selepas sedar, katanya, doktor mencadangkan pergelangan tangan kiri yang seperti lumpuh dipotong kerana sebahagian isi pada bahagian itu mati. 

Bagaimanapun, Norfaiz enggan berbuat demikian dan ia menyebabkan jari telunjuk kirinya tidak berfungsi atau diluruskan, malah doktor memberitahu ia akan reput kerana uratnya terputus. 

Alhamdulillah, hasil rawatan moden dan tradisional, hanya jari telunjuk tidak berfungsi tetapi tangan kiri saya tidak dapat melakukan kerja berat, katanya. 

Dia bagaimanapun kesal kerana diberhentikan kerja selepas kejadian itu dan sukar mendapat pekerjaan lain hingga digaji sebuah syarikat kawalan keselamatan beberapa bulan lalu. 

Norfaiz turut mendaftar diri sebagai sebagai orang kelainan upaya (OKU) dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat, namun mendakwa permohonan Februari lalu tidak mendapat maklum balas. 



Credit: Ifwan Tun Tuah

No comments:

Post a Comment