Seperti penganjuran terdahulu, bahagian Sajian Popular Malaysia sering kali menjadi lokasi pilihan pengunjung MAHA yang ingin menikmati sama sajian dari negeri kelahiran mereka atau menu popular yang menjadi buah mulut kerana keenakan rasa masakan itu.
Menurut Ab Razak, di kalangan 85 peniaga itu, ada yang pernah menyertai MAHA sebelum ini dan ada yang pertama kali dijemput berniaga.
Antara yang baru Cendol Kampung Jiboi Baru Seremban yang mempunyai keunikan tersendiri dan ABC Larkin Bomba yang terkenal di kawasannya serta Apom Lenggang yang popular sebagai sarapan pagi di Kedah.
Sudut Agrobazaar
Sementara itu, di sudut Agrobazaar, pengunjung dapat membeli hasil keluaran usahawan bimbingan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan bimbingan agensi di beberapa kementerian lain.
Tiga kawasan disediakan untuk usahawan di bawah Agrobazaar iaitu di Khemah Utama membabitkan 340 pengusaha yang menjalankan perniagaan makanan sejuk beku dan minuman manakala di Arabian Canopy ada 80 pengusaha yang mengendalikan perniagaan makanan dan minuman.
Sementara Dewan D menempatkan 100 usahawan yang menjalankan perniagaan produk berasaskan herba, produk bukan makanan termasuk kraf tangan.
Untuk MAHA kali ini, 85 gerai disediakan dari seluruh negeri di Malaysia yang pastinya memenuhi cita rasa pengunjung. Pada masa dapat memperkenalkan sajian istimewa yang mungkin jarang ditemui pada masa ini kepada golongan muda khususnya.
Medan luaskan pasaran
Pengarah Kanan Pembangunan Usahawan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Ab Razak Ab Majid, berkata pengunjung ke MAHA 2012 dapat menikmati makanan kegemaran mereka dan merasai keenakan makanan popular daripada peniaga makanan yang dipilih FAMA negeri.
“FAMA mengenal pasti keenakan sajian mereka untuk diketengahkan kepada pengunjung MAHA yang juga menjadi landasan terbaik peniaga memperluaskan lagi pasaran di Lembah Klang dengan cara membuka cawangan,” katanya.
No comments:
Post a Comment