Tuesday 20 November 2012

Tingkat imej pelajar tahfiz



pelajar tahfiz
Mohd Shafri (kiri) sempat beramah mesra dengan pelajar tahfiz yang hadir pada Konvensyen Pensyarah Tahfiz peringkat kebangsaan kali ke-11, di Kuantan.
KUANTAN - Pelajar tahfiz perlu menguasai pelbagai bahasa bagi memudahkan kerja dakwah pada kaum lain, selain mengangkat imej mereka di mata masyarakat.

Pengerusi Jawatankuasa Dakwah dan Badan Bukan Kerajaan negeri, Datuk Mohd Shafri Abdul Aziz berkata, penguasaan bahasa selain Bahasa Melayu dan Arab sangat membantu golongan itu untuk menyampaikan dakwah dengan lebih luas dan berkesan.

Menurutnya, ruang lingkup penyebaran dakwah kini semakin luas, selain mempunyai audiens yang terdiri daripada pelbagai bangsa.

“Justeru, penguasaan bahasa ketiga dan keempat amat digalakkan, secara tidak langsung mengubah persepsi umum mengenai pelajar tahfiz.

“Saya percaya, tanggapan masyarakat terhadap sekolah tahfiz sudah berubah, dulu sekolah tahfiz dijadikan pilihan terakhir selepas gagal melanjutkan pelajaran di sekolah terbaik, tetapi sekarang ramai yang berlumba-lumba mahu memasuki sekolah tahfiz,” katanya ketika
merasmikan Konvensyen Pensyarah Tahfiz peringkat kebangsaan kali ke-11, di sini.

Hadir sama, Pengarah Bahagian Pembangunan Insan Jabatan Kemajuan Islam (Jakim), Ramlah Yong dan Timbalan Yang Dipertua Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip), Datuk Seri Wan Abdul Wahid Wan Hassan.

Mohd Shafri berkata, perkembangan maahad tahfiz pada masa kini semakin hebat malah seiring dengan pencapaian cemerlang pelajarnya.

Katanya, di negeri ini, Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) menjadi contoh terbaik apabila mencapai kecemerlangan dalam akademik dan kokurikulum seperti ekuestrian dan memanah.

“Ia menggambarkan bahawa pelajar yang dididik di maahad tahfiz mendapat pendidikan seimbang dalam semua aspek.

“Malah ia merupakan hasil bimbingan tenaga pengajar terbaik yang ada di institusi berkenaan,” katanya.

Mohd Shafri berkata, di negeri ini, insentif diberikan kepada pelajar yang berjaya menghafal 30 juzuk iaitu sebanyak RM3,000, 20 juzuk memperoleh insentif RM2,000, diikuti 10 juzuk sebanyak RM1,000, manakala lima juzuk mendapat RM500.

Sehingga kini, seramai 580 pelajar berjaya menguasai hafalan al-Quran di negeri ini.
Credit: Sinar Harian.

No comments:

Post a Comment