Sabda Rasulullah SAW tentang Akhlak
Untuk keamanan, kebahagiaan dan kedamaian hidup di dunia dan Akhirat,
manusia perlu model atau contoh untuk diikuti. Justeru manusia, walaupun
telah ALLAH bekalkan fitrah ingin mencintai dan dicintai tidak akan dapat
melakukannya dengan sempurna jika tidak ada contoh. Begitulah rahmat
dan kasih sayang ALLAH. Sentiasa menunjukkan jalan-jalan keselamatan
buat hamba- hamba-Nya. Tinggal lagi apakah manusia itu mahu atan
tidak mahu mencontohinya, itu sahaja.
manusia perlu model atau contoh untuk diikuti. Justeru manusia, walaupun
telah ALLAH bekalkan fitrah ingin mencintai dan dicintai tidak akan dapat
melakukannya dengan sempurna jika tidak ada contoh. Begitulah rahmat
dan kasih sayang ALLAH. Sentiasa menunjukkan jalan-jalan keselamatan
buat hamba- hamba-Nya. Tinggal lagi apakah manusia itu mahu atan
tidak mahu mencontohinya, itu sahaja.
Maka atas dasar itu dengan rahmat ALLAH, Dia telah mengutuskan seorang
manusia bernama Muhammad bin Abdullah sebagai Rasul-Nya di atas muka
bumi ini 1400 tahun yang lampau. ALLAH telah lengkapkan Rasul itu dengan
sifat yang sempurna lahir dan batin. ALLAH telah memelihara peribadinya
daripada sebarang kesalahan dan cacat-cela, agar dia menjadi contoh yang
agung kepada manusia lain.
manusia bernama Muhammad bin Abdullah sebagai Rasul-Nya di atas muka
bumi ini 1400 tahun yang lampau. ALLAH telah lengkapkan Rasul itu dengan
sifat yang sempurna lahir dan batin. ALLAH telah memelihara peribadinya
daripada sebarang kesalahan dan cacat-cela, agar dia menjadi contoh yang
agung kepada manusia lain.
Dengan segala pemeliharaan itu maka jadilah Rasulullah SAW manusia yang
paling tinggi akhlaknya. Sama ada akhlak dengan ALLAH mahupun akhlak
sesama manusia.
paling tinggi akhlaknya. Sama ada akhlak dengan ALLAH mahupun akhlak
sesama manusia.
Oleh itu tidak hairanlah jika ALLAH sendiri memuji Rasulullah SAW dalam
Al Quran dengan firman-Nya:"Sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai
akhlak yang sangat agung." (Al Qalam: 4)
Al Quran dengan firman-Nya:"Sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai
akhlak yang sangat agung." (Al Qalam: 4)
Al hasil, terbentuklah Rasulullah SAW itu sebagai insan kamil yang menjadi
lambang segala kebaikan. Nabi Muhammadlah manusia yang paling sempurna.
Seluruh himpunan sifat baik telah dipakaikan oleh ALLAH pada diri Rasulullah
SAW. Itulah gambaran betapa kasih dan sayangnya Rasulullah SAW kepada
seluruh makhluk. Bukan sahaja kepada manusia bahkan juga kepada binatang.
Bukan sahaja kepada orang Islam tetapi juga kepada yang bukan Islam.
Maka atas dasar itulah ALLAH SWT telah menegaskan dalam Al Quran
bahawa kedatangan Rasulullah SAW itu adalah sebagai pembawa rahmat.
lambang segala kebaikan. Nabi Muhammadlah manusia yang paling sempurna.
Seluruh himpunan sifat baik telah dipakaikan oleh ALLAH pada diri Rasulullah
SAW. Itulah gambaran betapa kasih dan sayangnya Rasulullah SAW kepada
seluruh makhluk. Bukan sahaja kepada manusia bahkan juga kepada binatang.
Bukan sahaja kepada orang Islam tetapi juga kepada yang bukan Islam.
Maka atas dasar itulah ALLAH SWT telah menegaskan dalam Al Quran
bahawa kedatangan Rasulullah SAW itu adalah sebagai pembawa rahmat.
Firman ALLAH:
" Dan tidak Kami utuskan engkau (Muhammad) melainkan untuk rahmat
kepada sekalian alam." (Al Anbia: 107) .
kepada sekalian alam." (Al Anbia: 107) .
Rasulullah SAW juga pernah bersabda:
"Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak
manusia." (Riwayat Malik)
manusia." (Riwayat Malik)
Di sini saya hanya ingin menggambarkan tentang kasih sayang, iaitu satu
aspek daripada akhlak Rasulullah SAW yang sangat perlu untuk manusia.
Setidak-tidaknya untuk keselamatan mereka di dunia walaupun tidak di
Akhirat. Kasih sayang Rasulullah SAW terhadap manusia tidak ada
tandingannya. Mari kita lihat bukti bagaimana dan betapa kasih sayang
Rasulullah SAW melalui dua sudut.
aspek daripada akhlak Rasulullah SAW yang sangat perlu untuk manusia.
Setidak-tidaknya untuk keselamatan mereka di dunia walaupun tidak di
Akhirat. Kasih sayang Rasulullah SAW terhadap manusia tidak ada
tandingannya. Mari kita lihat bukti bagaimana dan betapa kasih sayang
Rasulullah SAW melalui dua sudut.
Jika kita membaca Al' Quran dan meneliti Hadis Rasulullah SAW, maka kita
akan dapati betapa Rasulullah SAW itu sangat pengasih sekalipun kepada
anak kecil ataupun binatang. Di antara ayat Quran yang menunjukkan
betapa tingginya rasa kasih Rasulullah SAW itu ialah sewaktu ALLAH
SWT berfirman:
akan dapati betapa Rasulullah SAW itu sangat pengasih sekalipun kepada
anak kecil ataupun binatang. Di antara ayat Quran yang menunjukkan
betapa tingginya rasa kasih Rasulullah SAW itu ialah sewaktu ALLAH
SWT berfirman:
Berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan
dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap
orang-orang Mukmin." (At Taubah: 128)
Dalam ayat yang lain ALLAH SWT telah berfirman:
"Maka dengan rahmat ALLAH-lah kamu dapat berlaku lemah-lembut dan
kasih sayang pada mereka. "(Ali Imran: 159 )
Allah berfirman lagi:
"Dan jikalau kamu berkasar dan berkeras hati nescaya mereka akan
menjauhkan diri darimu. "(Ali Imran: 159)
Di antara Hadis yang menunjukkan betapa besarnya kasih sayang Rasulullah
SAW ialah:"Barang siapa yang tidak mengasihi manusia, dia tidak dikasihi
ALLAH. "(Riwayat At Termizi)
"Kasihilah siapa sahaja yang ada di bumi nescaya akan mengasihi kamu
siapa-siapa sahaja (malaikat) yang di langit." (Riwayat Abu Daud)
"Sebaik-baik manusia ialah orang yang memberi manfaat pada manusia
(termasuk meratakan kasih sayang).Sebaik-baik manusia ialah mereka
yang paling baik akhlaknya (kasih sayang kepada
orang lain)." (Riwayat At Tabrani)
"Berbaktilah kepada kedua ibu bapa kamu, maka akan. berbakti anak-anak
kamu kepada kamu (termasuk memberi kasih sayang)." (Riwayat Al Hakim)
"Berbaktilah kepada kedua ibu bapa kamu, maka akan. berbakti anak-anak
kamu kepada kamu (termasuk memberi kasih sayang)." (Riwayat Al Hakim)
"Sesungguhnya orang yang paling hampir dengan tempatku di kalangan kamu
ialah yang paling cantik akhlaknya, mereka menghormati orang lain dan
mereka senang bermesra dan dimesrai.
Orang Mukmin itu ialah yang mudah mesra dan dimesrai, dan tiada kebaikan
pada mereka yang tidak boleh bermesra dan dimesrai. Dan sebaik-baik
manusia ialah yang banyak memberi manfaat kepada manusia." (Riwayat
Al Hakim dan Al Baihaqi)
"Sesiapa yang tidak mengasihi orang kecil kami, sedangkan dia tahu
kewajipan sebagai orang besar kami maka bukanlah dia dari golongan
kami." (Riwayat Al Bukhari)
"Siapa yang berbuat baik (beri kasih sayang) kepada anak yatim lelaki atau
perempuan, adalah aku dan dia di dalam Syurga seperti dua ini (ditunjukkan
dua jarinya yang dirapatkan)." (Riwayat Al Hakim)
dua jarinya yang dirapatkan)." (Riwayat Al Hakim)
“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah orang yang paling baik
akhlaknya. “ (Riwayat Abu Dawud, Ahmad dan At-Tirmidzi )
“Penyebab utama masuknya manusia ke surga adalah bertakwa kepada
Allah dan kebaikan akhlaknya. “ ( Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah )
“Penyebab utama masuknya manusia ke surga adalah bertakwa kepada
Allah dan kebaikan akhlaknya. “ ( Riwayat At-Tirmidzi dan Ibnu Majah )
“Sesungguhnya orang yang paling aku cintai dan paling dekat tempat
duduknya dari pada hari kiamat adalah orang yang paling baik
akhlaknya.” ( Riwayat At-Tirmidzi )
“Saya menjamin sebuah rumah yang paling tinggi tingkatannya di
syurga bagi orang-orang yang berbudi pekerti. “ ( Riwayat At-Tirmidzi )
“Sesungguhnya orang mukmin dengan akhlaknya yang baik akan
mendapatkan kedudukan yang sama dengan orang yang (rajin)
melaksanakan puasa dan shalat malam. “ (Riwayat Abu Dawud)
"Barangsiapa yang menghindari perdebatan dalam keadaan ia bersalah
nescaya Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di sekitar
syurga. Barangsiapa yang menghindari perdebatan dalam keadaan ia
benar niscaya Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di
tengah-tengah surga. Dan barangsiapa yang baik akhlaknya niscaya
Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di ketinggian
syurga. (HR.Abu Dawud, Ath-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi).
syurga. Barangsiapa yang menghindari perdebatan dalam keadaan ia
benar niscaya Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di
tengah-tengah surga. Dan barangsiapa yang baik akhlaknya niscaya
Allah akan membangunkan untuknya sebuah rumah di ketinggian
syurga. (HR.Abu Dawud, Ath-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Al-Baihaqi).
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
“Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat
kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah
menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan
daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau
memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku
yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih
memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku
yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih
aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan,
dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk
dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk
membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam
hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama
saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu
hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya
(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang
buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.”
(Riwayat Ibnu Abi Dunya)
hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama
saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu
hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya
(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang
buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.”
(Riwayat Ibnu Abi Dunya)
Allah SWT berfirman :“ Dan dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat
itu mencegah dari ( perbuatan-perbuatan ) keji dan mungkar. “
itu mencegah dari ( perbuatan-perbuatan ) keji dan mungkar. “
( Al-Ankabut :45 )
Subhanallah ! Jika shalat seseorang itu belum mampu mencegah dari
perbuatan keji dan mungkar, maka shalatnya baru sebatas olah raga.
Ia telah shalat, namun shalatnya belum memperbaiki akhlaknya.
Dalam sebuah hadits qudsi Allah SWT berfirman :“ Sesungguhnya Aku
menerima shalat dari seseorang yang mengerjakannya dengan khusyuk
karena kebesaran-Ku, dan ia tidak mengharapkan anugerah dari shalatnya
karena sebagai hamba-Ku (makhluk-Ku), dan ia tidak menghabiskan waktu
malamnya karena bermaksiat kepada-Ku, menghabiskan waktu siangnya
untuk berdzikir kepada-Ku, mengasihi orang miskin, ibnu sabil, mengasihi
anda dan menyantuni orang yang sedang terkena musibah.”Ingatlah, bahwa
seluruh aturan syariat Islam terdapat akhlak didalamnya.
perbuatan keji dan mungkar, maka shalatnya baru sebatas olah raga.
Ia telah shalat, namun shalatnya belum memperbaiki akhlaknya.
Dalam sebuah hadits qudsi Allah SWT berfirman :“ Sesungguhnya Aku
menerima shalat dari seseorang yang mengerjakannya dengan khusyuk
karena kebesaran-Ku, dan ia tidak mengharapkan anugerah dari shalatnya
karena sebagai hamba-Ku (makhluk-Ku), dan ia tidak menghabiskan waktu
malamnya karena bermaksiat kepada-Ku, menghabiskan waktu siangnya
untuk berdzikir kepada-Ku, mengasihi orang miskin, ibnu sabil, mengasihi
anda dan menyantuni orang yang sedang terkena musibah.”Ingatlah, bahwa
seluruh aturan syariat Islam terdapat akhlak didalamnya.
Dapatkah anda menyaksikan adanya hubungan antara ibadah (shalat) dan
akhlak (rendah hati dan kasih sayang)? Ingatlah, jika shalat anda belum
memberikan nilai-nilai kasih sayang terhadap sesama manusia, maka anda
belumlah memetik buah shalat anda secara sempurna.
"Sesungguhnya di kalangan kamu yang lebih dikasihi ALLAH ialah
mereka yang senang bermesra dan dimesrai. Sebaliknya yang
paling dibenci ALLAH ialah mereka yang suka menabur fitnah dan
memecah belahkan persaudaraan."
mereka yang senang bermesra dan dimesrai. Sebaliknya yang
paling dibenci ALLAH ialah mereka yang suka menabur fitnah dan
memecah belahkan persaudaraan."
Credit: Cahaya Mukmin
No comments:
Post a Comment