Saturday 24 November 2012

Rumah kami tenggelam

TERUK... kereta dan rumah penduduk yang ditenggelami air.


SELAMAT... anggota bomba menyelamatkan salah seorang mangsa banjir kilat di Kampung Batu 7, Lukut.
SELAMAT... anggota bomba menyelamatkan salah seorang mangsa banjir kilat di Kampung Batu 7, Lukut.
PORT DICKSON: “Sudah puluhan tahun tinggal di kampung ini, inilah kali pertama banjir berlaku dan paling teruk apabila air menenggelamkan rumah,” kata Cheok Ah Kaw, 71, seorang daripada 47 keluarga mangsa banjir di Kampung Batu Tujuh, Lukut, di sini, semalam.

Hujan lebat berterusan sejak jam 2 pagi menyebabkan 200 keluarga dari beberapa kampung dan kawasan perumahan di Lukut serta sekitarnya termasuk Kampung Sri Parit, Taman Jaya Lukut, Taman Indah Jaya, Taman Wawasan dan Taman Sri Lukut ditenggelami air antara dua hingga tiga meter.

Tinjauan bersama menaiki bot Bomba dan Penyelamat Telok Kemang mendapati Kampung Batu Tujuh, Jalan Seremban dan kawasan rumah kongsi pekerja warga Indonesia ditenggelami air hampir keseluruhan rumah.


Menurut Cheok, dia sekeluarga tujuh beranak resah apabila hujan lebat menyebabkan air mula naik dengan cepat dan segera menyelamatkan diri ke kawasan tinggi sementara menunggu bantuan tiba.

“Saya sekeluarga termasuk menantu dan cucu cemas apabila air naik mendadak dan nekad pergi ke kawasan rumah jiran yang terletak di atas bukit.


“Disebabkan bimbang berlaku perkara tidak diingini, kami tidak dapat menyelamatkan harta benda lain,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.



Katanya, masalah sistem perparitan di kampung itu terlalu kecil selain sampah-sarap menyebabkan air tersekat dan melimpah keluar.

“Saya kesal dengan sikap pemaju yang tidak mengendahkan aduan kami sebelum ini mengenai masalah sistem perparitan yang sempit ini,” katanya.


Penghuni rumah kongsi, Parman Parjo, 54, berkata air mulai naik ke lantai rumah sejak jam 6 pagi dan ketika itu dia hanya memikirkan untuk menyelamatkan nyawa ahli keluarganya.

“Kami hanya memikirkan nyawa anggota keluarga, semua peralatan dan pakaian habis dihanyut air. Tidak sampai setengah jam kemudian air sudah sampai ke paras dinding rumah.


“Dalam keadaan kelam-kabut itu, kami hanya sempat menyelamatkan dokumen peribadi dan kini tinggal sehelai sepinggang,” katanya.


Seorang lagi mangsa, Ng Ching Hong, 50, berkata, sikap pemaju perumahan amat dikesali kerana aduan sudah dibuat oleh penduduk kampung berkenaan laluan air ke longkang yang terlalu kecil.


“Kami harap bantuan segera sampai kerana kemusnahan yang kami alami amat teruk. Rumah, pakaian dan kereta habis musnah dimasuki air dan tidak dapat diselamatkan. Kami tak tau macam mana lagi nak meneruskan hidup,” katanya.


Penduduk Taman Indah Jaya, B Murugan, 30 berkata, dia kesal banjir kilat kerap berlaku di situ apabila hujan lebat, namun menyifatkan kejadian semalam paling teruk.


“Ini kali kelima rumah dilanda banjir kilat. Ketika kejadian saya mahu menyelamatkan isteri dan anak ke tempat selamat, namun sebaik membuka pintu rumah, air mencurah masuk dengan deras menyebabkan saya terjatuh.


“Mujur isteri saya dapat menyelamatkan anak kami yang berusia tiga dan satu tahun yang sedang nyenyak tidur,” katanya.


Sementara itu, Pegawai Daerah Port Dickson, Ab Khalid Mat berkata, hujan lebat berterusan sehingga tiga jam menyebabkan beberapa kawasan rendah ditenggelami banjir dan memusnahkan banyak harta benda penduduk.


Katanya, pusat perpindahan banjir turut dibuka kepada mangsa tetapi kebanyakan mereka tidak mahu berpindah atas alasan ia banjir kilat saja.


“Tetapi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM), Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD) dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut sama membantu mangsa dengan mengagihkan makanan dan selimut.


“Setakat ini juga tiada kemalangan jiwa dilaporkan dan kami sentiasa memastikan keadaan selamat di sini,” katanya.


Credit: MEOR RIDUWAN MEOR AHMAD dan MOHD KHIDIR ZAKARIA

No comments:

Post a Comment