Wednesday 12 June 2013

Berkasih sayang dalam kehidupan



ISLAM mendidik umatnya supaya mempunyai sifat kasih sayang. Sifat ini lahir dari hati yang pengasih dan penyayang. Kasih sayang bermaksud perasaan halus dan belas kasihan di dalam hati yang membawa kepada berbuat amalan utama, iaitu memberi maaf dan berbuat baik.

Ketika menjalani kehidupan sebagai makhluk Allah SWT di muka bumi ini, sifat kasih sayang sangat penting diterapkan dalam kehidupan. Sifat kasih sayang dalam hati boleh memadam rasa marah, dendam dan benci. 

Sesungguhnya Allah SWT bersifat pemurah, pengasih dan penyayang dan bersifat sangat lemah-lembut. Allah SWT suka seseorang hamba-Nya dengan sifat penyayang dan lemah-lembut.

Kasih sayang adalah sifat keutamaan dan ketinggian budi yang menjadikan hati mencurahkan segala rasa belas kasihan kepada segala hamba Allah SWT. Sifat ini hendaklah dididik kepada anak-anak sejak kecil lagi oleh ibu bapa. Kasih sayang lahir dari hati yang ikhlas dan lemah-lembut.

Islam tidak menentukan bahawa untuk bersikap dan berbuat kasih sayang itu hanya kepada segolongan manusia sahaja atau kepada kaum Muslimin sahaja. Ia harus diberikan kepada semua makhluk, baik manusia mahupun binatang, sebagaimana sabda Rasulullah SAW maksudnya: "Sayangilah orang-orang yang ada di bumi, supaya engkau disayang oleh orang yang di langit (yakni para malaikat)." (riwayat At-Thabrani)

Oleh itu, hamparkan rasa kasih sayang kepada semua makhluk dan juga manusia di bumi supaya kita disayangi oleh malaikat di langit. Perasaan kasih sayang ini hendaklah ditunjukkan melalui percakapan, perbuatan dan juga datangnya dari hati yang jujur dan ikhlas.


Kesempurnaan

Lantaran itu, sifat dan rasa kasih sayang itu sifat dan perbuatan yang menambah kesempurnaan watak yang membuat seseorang merasa hiba bila melihat penderitaan melanda kehidupan makhluk, sehingga membangkitkan rasa ingin turut berusaha mengulangi, baik untuk meringankan beban si penderita mahupun sampai ke batas kesempurnaannya.

Jika penderitaan yang dilihat itu dalam bentuk kesesatan iktikad ia pun turut merasa sedih dan berusaha untuk menolong, paling tidak dalam bentuk doa memohon kepada Allah SWT agar mereka diberi petunjuk-Nya, dan dihindarkan daripada kesesatan.

Demikian pula, rahmat merupakan sifat dan perbuatan yang menambah kesempurnaan watak, kerana apabila manusia tidak memiliki sifat ramah, maka dapat menurunkan darjat manusia dan menghilangkan keutamaan dalam kehidupannya.

Keutamaan manusia itu ialah perasaan yang hidup dan aktif dengan senang dan sayang kepada sesiapapun. Manusia yang hanya memiliki sifat kekerasan tanpa memiliki sifat rahmat, dapat menurunkan fitrah manusia ke darjat binatang, bahkan ke darjat benda padat yang tidak dapat bergerak sendiri dan tidak dapat bertindak atas rangsangan.

Rahmat yang tinggi dan luas merata, adalah sifat Tuhan, kerana rahmat-Nya meliputi alam semesta. Oleh itu doa para malaikat kepada Allah SWT, ialah seperti tercantum dalam ayat ini: Ya Tuhan kami, sungguh rahmat dan ilmu Engkau luas meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang bertaubat dan mengikuti jalan-jalan. Engkau, dan peliharalah mereka dari seksaan neraka yang menyala-nya. (al-Mukmin: 7)


Rahmat

Oleh itu, pamerkan perasaan sayang menyayangi, bermanis muka, kebaikan, kebajikan dan mencintai adalah pantulan rahmat Allah SWT yang dititipkan kepada hati daripada sebahagian makhluk-Nya.

Orang yang bersikap lemah lembut dan orang yang mempunyai sifat mengasihani terhadap orang yang lemah antara rakyat jelata adalah orang yang paling banyak mendapat bahagian daripada rahmat Allah SWT.

Sedangkan bagi orang-orang yang zalim, penjahat, sombong, mereka adalah penghuni neraka, sebagaimana sabda Nabi SAW bermaksud: "Bahawasanya sejauh-jauh manusia dengan Allah ialah orang yang keras hatinya." (riwayat At Tirmizi).

Rahmat Allah SWT yang dicurahkan kepada makhluk-Nya melalui anugerah-Nya yang diberikan kepada seorang laki-laki atau perempuan yang suka membebaskan penderitaan, meringankan kesedihan, memberitahukan kesalahan dan membimbing orang-orang lemah, ia melemahkan keganasan orang kuat sehingga jinak.

Oleh itu, Allah SWT mengutus Nabi Muhammad SAW dengan membekalkan ilmu dan kesabaran hatinya untuk mengisi akhlaknya dengan kegembiraan dan kebajikan. Nabi SAW bersabda: "Timbangan amalan yang paling berat di Neraca Timbangan Amalan ialah akhlak yang mulia." (riwayat Ibnu Hibban)

Nabi SAW sentiasa berlapang dada, bermanis muka dengan senyum simpatinya yang sentiasa menghiasi setiap langkah dalam perjalanan hidupnya. Baginda seorang yang tidak suka akan kekerasan, kekejaman. Baginda juga seorang yang lemah-lembut dalam setiap sikapnya dengan tutur kata yang lembut melalui bahasa dan perbuatannya.

Dalam hal ini, Imam al-Ghazali ada mengatakan: "Kasihanilah anak-anak yatim kerana Rasulullah SAW juga tergolong sebagai anak yatim dan baginda akan bersama-sama dengan orang yang menyayangi dan mengasihani anak yatim di akhirat."

Sifat kasih sayang ini mestilah dididik sejak kecil lagi. Manusia adalah makhluk ciptaan Allah SWT. Pendidikan hati dan jiwa hendaklah dilakukan sejak kecil dengan berterusan melalui nasihat dan teladan.

Ibu bapa bertanggungjawab dalam hal pendidikan anak-anak di rumah, manakala guru-guru pula mendidik dan mengajar ilmu pengetahuan di sekolah bagi membekalkan sifat-sifat yang baik kepada anak-anak.


Credit: Dr Aminudin Mansor

No comments:

Post a Comment