Thursday 21 February 2013

BERATNYA SEKEPING ROTI


Amalan bersedekah amat dituntut kerana umat Islam umpama satu tubuh. - Gambar hiasan

PADA suatu masa dahulu ada seorang ahli ibadah yang tekun mengerjakan ibadatnya selama 70 tahun. Namun, pada suatu hari, dia didatangi seorang wanita yang cuba menggoda si lelaki itu. Akhirnya, lelaki itu tewas dan telah melakukan maksiat bersama wanita tersebut selama tujuh hari.

Namun, lelaki itu sedar akan kesilapan diri dan kemudiannya bertaubat bersungguh-sungguh kepada Allah SWT. Malah si lelaki itu telah sanggup keluar mengembara dengan harapan untuk melupakan kenangan dosa-dosa maksiat yang lalu itu.

Akhirnya, beliau tiba di sebuah rumah tumpangan yang dihuni oleh 12 orang miskin. Dia ingin tumpang bermalam dan kebetulan, ada seorang kaya yang selalu menderma 12 keping roti ke rumah itu setiap hari.

Pemberian orang kaya itu sebenarnya tidak dikhaskan kepada 12 penghuni tetap di situ tetapi diberikan kepada mana-mana insan yang berjaya mendapatkannya terlebih dahulu.

Kedatangan lelaki itu tadi telah menyebabkan salah seorang daripada 12 orang miskin itu tadi tidak mendapat roti seperti hari-hari lain.

Lantas, si lelaki tadi terdengar salah seorang daripada orang miskin itu menyuarakan ketidakpuasan hatinya kerana tidak mendapat bahagian daripada pemberian orang kaya itu.

Oleh kerana terasa dirinya bersalah kerana telah mengambil hak orang lain, maka lelaki itu telah memberi roti yang di tangannya kepada si miskin tadi. Dek kerana terlalu lapar, tidak lama selepas itu lelaki pengembara tadi meninggal dunia.

Lalu turunlah malaikat untuk menimbang amalannya bagi menentukan nasibnya di alam yang kekal kelak. Allah SWT menyuruh malaikat menimbang antara amalan soleh lelaki itu tadi selama 70 tahun dan maksiat yang dilakukannya selama tujuh hari.

Malangnya, amalan soleh 70 tahun lelaki itu lebih ringan berbanding dosa maksiat yang dilakukan sesingkat tujuh hari.

Ini menandakan lelaki itu bakal diazab, maka malaikat mencari-cari mana-mana amalan lain yang dapat menyelamatkan lelaki tadi daripada diazab Allah SWT.

Lalu tertulis di dalam kitab amalannya bahawa dia pernah bersedekah sekeping roti kepada seorang miskin di saat dia juga di dalam kelaparan. Maka Allah menyuruh malaikat menimbang ganjaran memberi roti kecil itu dengan dosa berbuat maksiat selama tujuh hari oleh lelaki tersebut.

Subhanallah, rupa-rupanya perbuatan yang dikira kecil iaitu memberi sekeping roti, sebenarnya lebih besar ganjarannya hingga mampu menewaskan dosa maksiat selama seminggu! Lalu lelaki itu tadi mendapat pengampunan daripada Allah SWT dan beroleh syurga-Nya.

Jelaslah di sini bukti kasih sayang Allah tanpa batasan kepada siapa sahaja yang dikehendaki-Nya. Kalau direnung semula kisah ini, pengajarannya bahawa amalan yang dilakukan demi kesenangan orang lain lebih besar ganjarannya berbanding amalan yang tekun didirikan hanya untuk kesenangan diri sendiri.

Hakikatnya, kasih sayang Allah cukup tinggi kepada kita, walaupun seorang hamba itu kembali kepada-Nya dengan membawa dosa sebesar gunung sekalipun, selagi kita tidak menyekutukan Allah SWT, ada ruangan pengampunan.

Ayuh! berdoalah kepada-Nya dan luahkan kecintaan kepada-Nya kerana Dia iaitu Allah SWT sentiasa menanti dan mendengar doa hamba-Nya.

Firman Allah SWT: Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku... (al-Baqarah: 186).


Credit: 
Olahan kisah daripada buku Bertanya Tentang Tuhan terbitan Mustread Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment