Thursday 7 February 2013

LUMPUH AKIBAT SERANGAN 3 ANJING GILA


Lumpuh diserang 3 anjing
Yoon Keng Leong yang mengalami kecederaan akibat digigit anjing sehingga tidak mampu bergerak dan bekerja menunjukkan laporan polis yang dibuat.
KAMPAR - Kejadian Ahad lalu menjadi titik hitam buat pemilik bengkel di sini, apabila dia diserang sakit jantung dan lumpuh setelah digigit tiga ekor anjing sewaktu pulang ke rumah.

Mangsa, Yoon Keng Leong, 31, diserang sekumpulan anjing gila ketika berjalan pulang ke rumahnya berhampiran Jalan Perak, Bandar Baru Kampar, di sini pada jam 6.30 petang.

Menurutnya, dia melihat seekor anjing berwarna putih tidak jauh dari hadapan rumah penduduk di kawasan itu dan dilihat seolah-olah tidak membahayakan.

Menurutnya, anjing itu tiba-tiba berjalan ke arahnya sebelum menerkam dan menggigit betis kanannya.

“Malah gigi anjing ini terbenam ke dalam isi daging kaki menyebabkan saya menjerit.

"Dalam keadaan cemas, saya menumbuk berkali-kali anjing ini sebelum gigitan dilepaskan," katanya.

Keng Leong berkata, malangnya, seekor lagi anjing berhampiran bertindak menyerang dan menggigit tangan kanannya.

"Anjing kedua ini menggigit tangan saya sebelum cuba mengheret dan menyebabkan saya tersembam ke atas jalan. Pada masa sama seekor lagi anjing datang menyerang," katanya.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana orang ramai yang melihat kejadian itu bertindak membantu menghalau semua anjing terbabit.

"Saya segera mendapatkan rawatan di klinik berhampiran sebelum dirujuk ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh.

“Doktor memberi saya ubat antibiotik selain beberapa ubat lain tetapi saya mula berasa tidak kena apabila kaki kanan saya sakit hingga ke bahagian pinggang selain gagal digerakkan. Malah denyutan jantung menjadi tidak teratur selain saya mengalami kesukaran untuk membuang air kecil,” katanya.

Katanya, kejadian serangan itu menyebabkan kuman pada air liur anjing terbabit mencemari darahnya hingga menyebabkan kaki yang digigit gagal digerakkan.

"Kini saya terpaksa berulang alik di beberapa klinik swasta selain ke hospital pakar untuk mendapatkan rawatan namun, rasa sakit masih tidak berkurangan," katanya.

Tambahnya, dia sudah bertemu dengan pemilik tiga ekor anjing itu untuk berbincang namun, seolah-olah enggan bertanggungjawab dan mencabarnya membawa kes itu ke mahkamah.

"Kesal anjing ini dibiarkan bebas dan mampu membahayakan nyawa orang lain termasuk kanak-kanak.

“Saya telah membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kampar selain berharap pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap pemilik anjing liar berkenaan,” katanya.

No comments:

Post a Comment