Thursday 21 February 2013

Jauhi sifat terburu-buru


malang tidak berbau, apa lagi yang bersikap terburu-buru di jalan raya. - Gambar hiasan

SIKAP terburu-buru dan gopoh-gapah terutama dalam melakukan sesuatu pekerjaan dilarang dalam Islam. Sikap ini berpunca daripada seseorang yang tidak dapat mengawal hawa nafsu yang gelojoh dan rakus.

Di sebabkan terlalu sibuk mengejar urusan dunia seseorang itu tidak dapat mengawal akal dan fikirannya dengan waras.

Suasana haru-biru ini, lebih-lebih lagi ketara apabila tiba musim cuti umum, cuti persekolahan atau cuti hujung minggu, yang mana ramai para pemandu menunjukkan belang berlumba-lumba menuju destinasi masing-masing.

Sikap tidak bertanggungjawab serta mementingkan diri sendiri, boleh membahayakan keselamatan pengguna jalan raya lain.

Punca sikap terburu-buru ini adalah terlalu ghairah, gopoh dalam melakukan sesuatu sehingga menyebabkan diri terburu-buru.

Pada kebiasaannya mereka yang mengamalkan sikap seumpama ini, kerja yang dilakukan tidak sempurna dan berkesan. Bimbing dan didiklah anak-anak dengan sifat sabar, tenang dan tidak gopoh.

Sikap ini adalah sebagai ujian dan kesabaran kepada seseorang. Semasa kesesakan di jalan raya adalah ujian yang diturunkan oleh Allah SWT.

Oleh itu seseorang hamba-Nya yang mendapat cubaan, haruslah bersabar ketika ujian tersebut. Hanya dengan keimanan yang kukuh akan dapat mengelakkan keadaan ini (rujuk al-Baqarah: 257).

Hanya dengan amalan sikap sabar akan dapat mengatasi sikap terburu-buru dan tergesa-gesa ini. Melalui sifat sabar seseorang itu dapat menguatkan keimanan di dalam hatinya.

Kebanyakan mereka yang terburu-buru di jalan raya tidak mempunyai sifat sabar.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Sabar yang sebenarnya ialah sabar pada saat bermula ditimpa musibah. (riwayat al-Bukhari)

Sikap terburu-buru iaitu dalam keadaan tergesa-gesa untuk sampai ke sesuatu tempat adalah sikap yang tidak baik. Sikap ini berpunca daripada tidak dapat mengawal hati dan akal serta emosi dengan seimbang.
Oleh itu, sikap berlapang hati dan sabar akan dapat mengatasi sikap buruk ini. (rujuk Ali-Imran: 159)

Mengikut sunah Nabi SAW tunaikan solat sunat sebelum keluar dan memulakan perjalanan.

Digalakkan memulakan perjalanan pada awal pagi dan berdoa sebelum memulakan perjalanan seperti; "Maha Suci Allah yang telah tundukkan bagi kami (kenderaan) ini dan tidaklah kami dapat mengawalnya dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah tempat kami kembali." (Mishkaat)

Disarankan juga membaca doa ini: "Ya Allah, Kaulah yang bersertaku dalam perjalananku dan penjaga ahli keluargaku dan hartaku."

Diriwayatkan sudah menjadi kebiasaan, Nabi SAW apabila baginda kembali daripada sesuatu perjalanan baginda biasanya lakukan pada waktu Dhuha.

Pertama baginda akan ke masjid, menunaikan dua rakaat solat Nafilah dan duduk di dalam masjid bertemu orang ramai buat seketika sebelum kembali ke rumah. (riwayat al-Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Mereka yang mempunyai banyak bekalan semasa dalam perjalanan hendaklah memikirkan keperluan orang lain yang berada dalam kekurangan. (riwayat Muslim).

Jelaslah, bahawa persediaan yang rapi dan terancang akan menyebabkan seseorang itu tenang dan sabar. Dalam hal ini, kita juga perlu memikirkan orang lain terutama jika kita melakukan perjalanan yang jauh.
Lawan kepada sikap terburu-buru adalah sifat tenang dan sabar dalam melakukan sesuatu. Bertindak dengan bijak, merancang dahulu sebelum melakukan sesuatu. Jangan lakukan perkara di saat-saat terakhir yang kedang-kadang boleh menyebabkan dan mengundang sikap terburu-buru.

Islam mendidik kita supaya sentiasa tabah, tenang dan sabar dalam menghadapi apa juga situasi. Nabi SAW bersabda: "Sabar adalah separuh daripada iman dan keyakinan adalah seluruh keimanan." (riwayat Ath-Thabrani dan al-Baihaqi)

Kesimpulannya, jadikanlah sifat sabar dalam hati sebagai benih keimanan yang tumbuh dalam tubuh. Melalui sifat sabar sikap terburu-buru dan tergesa-gesa di jalan raya dapat dielakkan. Orang yang sabar selalunya lebih selamat dan dilindungi oleh Allah SWT kerana kesabarannya menghadapi ujian seperti kesesakan di jalan raya dan dugaan yang lain.

Credit: 
DR. AMINUDIN MANSOR

No comments:

Post a Comment