Thursday 14 March 2013

ISLAM MENENTANG KEGANASAN


Photo: Disebalik Tabir Lahad Datu
KEGANASAN dan kezaliman adalah antara wabak liar yang dipengaruhi oleh anasir yang tidak bertamadun dan akhirnya menyerapkan kerosakan di muka bumi. Keindahan dan kedamaian di bumi tidak seharusnya dirosakkan dengan ancaman keganasan. Beberapa negara telah hancur dan porak-peranda akibat keganasan yang melampau dipengaruhi oleh anasir luar.

Keindahan bumi kian malap lantaran tangan yang rakus dan ganas merosakkan kedamaian dan kesejahteraan. Jika dikaji dari segi sejarah, keganasan menyebabkan pembunuhan dan merosakkan harta benda disertai dengan peperangan dan penindasan dan berakhir dengan kesengsaraan hidup manusia.

Islam menentang segala bentuk keganasan. Konsep keamanan Islam merangkumi segenap lapisan penduduk dunia tanpa mengira bangsa dan agama. Kesabaran dan kematangan fikiran penganutnya membuktikan kekuatan iman, kerendahan hati dan diri yang memancarkan kemuliaan.

Sebagai bangsa Melayu yang dididik dengan akal budi dan budaya luhur berteraskan Islam, kita seharusnya dapat menepis segala tohmahan dan fitnah yang dilemparkan terhadap Islam dan seterusnya memperjuangkan kebenaran serta kesejahteraan sejagat umatnya.

Pada masa kini, Islam sering didakwa dan dikaitkan dengan keganasan. Dakwaan dan tohmahan ini timbul kerana perilaku segelintir individu Muslim yang kononnya melakukan atau terlibat dalam keganasan. Manakala bagi negara Islam yang tidak tunduk kepada kuasa Barat dilabelkan sebagai paksi atau penaja keganasan.

Semua dakwaan ini dicipta oleh musuh Islam untuk menakut-nakutkan masyarakat dunia terhadap Islam. Apakah benar Islam itu ganas dan menggalakkan umatnya berlaku ganas terhadap orang lain? Dua persoalan yang perlu dijawab yang perlukan penelitian dan kajian mendalam.

Kajian membuktikan sejak dahulu lagi kesejahteraan Islam bererti kesejahteraan ummah iaitu setiap umat Islam wajib memastikan bahawa dirinya mahupun orang lain dalam keadaan sejahtera.

Dia tidak boleh hidup dengan meminggirkan hak-hak orang lain. Islam itu sendiri bererti tunduk dan menyerah iaitu wajib tunduk dan patuh serta menyerah kepada Allah dalam erti mematuhi semua perintah dan menjauhi semua larangan-Nya.

Photo: SEORANG TENTERA GUGUR, TIGA PENGGANAS TERBUNUH DALAM PERTEMPURAN DI SG NYAMUK.

Lahad Datu, 12 Mac - Seorang anggota pasukan tentera terkorban dan tiga penceroboh militan terbunuh dalam pertempuran di Sungai Nyamuk, dekat Tanjung Batu di sini hari ini.

Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata pertempuran antara pasukan keselamatan dan kumpulan militan itu berlaku pada 10.45 pagi. "Seorang anggota keselamatan gugur," katanya.

Zulkifeli berkata pasukan keselamatan diserang hendap oleh kumpulan pengganas itu pada 7.45 pagi dan selepas itu mereka melarikan diri sebelum dijejaki pasukan keselamatan dan berlaku pertempuran.

Sehingga kini sembilan anggota keselamatan terkorban dalam insiden pencerobohan itu manakala 57 penceroboh militan ditembak mati.

Zulkifeli berkata Kampung Tanduo kini telah bersih sepenuhnya daripada ancaman penceroboh militan dan operasi pasukan keselamatan kini diperluas ke Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu. - BERNAMA

Tunduk dan menyerah diri sepenuhnya, secara mutlak sama ada zahir mahupun batin hanya kepada Allah semata-mata dan tidak mensyirikkan-Nya dengan yang lain. Asas ketundukan dan penyerahan diri itu adalah pengakuan yang tulus dari lubuk hati, bahawa seluruh kejadian adalah ciptaan-Nya dan memahami serta menyedari Allah SWT membenci sifat orang yang ganas dan zalim.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: Maka sesungguhnya hak Allah terhadap para hamba-Nya adalah agar menyembah-Nya dan tidak menyekutukan-Nya akan sesuatu. Sedangkan hak para hamba daripada Allah ialah Dia tidak akan menyeksanya terhadap mereka yang tidak menyekutukannya akan sesuatu. (riwayat Bukhari dan Muslim).

Orang Islam dididik dan diajar supaya mempunyai sifat penyantun, pemaaf dan suka menolong untuk mengatasi kesusahan orang lain. Ciri-ciri kemuliaan Islam itu sangat jelas iaitu tiada paksaan dalam beragama iaitu yang menjurus kepada kesejahteraan, kedamaian dan ketenangan. Islam tidak pernah memaksa penganut agama lain untuk memeluk dan menganut agamanya. Islam berkembang dengan dakwah secara lemah-lembut dan berhikmah.

Islam menegaskan bahawa setiap individu Muslim berkewajipan untuk mempertahankan maruah dan hak masing-masing dalam kehidupan mereka iaitu termasuk mempertahankan harta, maruah, agama dan keluarganya.
Oleh itu, Nabi SAW bersabda: "Orang-orang yang bersifat kasihan. Dikasihi oleh Yang Maha Mengasihani. Kasihanilah mereka yang di bumi, nescaya yang di langit akan mengasihani kamu." (riwayat Abu Daud dan al-Tarmizi).

Lantaran itu, Islam menggalakkan umatnya berakhlak dalam segala keadaan yang merupakan sikap murni dan akhlak mulia dalam keadaan biasa dan aman. Islam juga melindungi hak semua golongan walaupun dalam peperangan.

Dalam hal ini Nabi Muhammad SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah adalah mulia. Ia menyukai kemuliaan. Ia juga menyukai akhlak yang tinggi dan membenci akhlak yang rendah." (riwayat al-Hakim dan al-Tabrani).


Credit: DR. AMINUDIN MANSOR

No comments:

Post a Comment