Monday 11 March 2013

Ketua pengganas Jeneral Haji Musa disahkan terbunuh



LAHAD DATU: Seorang daripada 16 mayat pengganas yang dibawa ke Hospital Lahad Datu untuk bedah siasat hari ini disahkan ketua pengganas yang dikenali jeneral Haji Musa. 

Ia disahkan Ketua Forensik Ops Daulat, Superintendan Hussein Omar Khan. 




SIAPA SEBENARNYA Jeneral Hj.Musa?
Jeneral Haji Musa Abdulla adalah sebahagian daripada kumpulan yang mahu menyerang Sabah pada era Marcos, namun Nur Misuarilah yang menghalangnya.

Musa Abdulla adalah seorang tentera Filipina yang berpangk
at Jeneral dan pernah berkhidmat di Vietnam dan merupakan komnado MNLF pimpinan Nur Misuari.

Selepas bersara daripada tentera, Haji Musa tinggal di Simunul Tawi-Tawi, di mana dia terlibat memberi latihan di kem latihan tentera Sophia Camp.
Photo: SATU DARIPADA 18 MAYAT PENGGANAS DIPERCAYAI KOMANDER MUSA

Lahad Datu, 11 Mac - Satu daripada 18 mayat penceroboh militan yang dihantar ke Hospital Lahad Datu malam tadi, dipercayai ketua kumpulan itu berpangkat jeneral yang dikenali sebagai Komander Musa.

"Satu mayat itu macam rupa Komander Musa," kata Ketua Forensik Operasi Daulat ASP Hussien Omar Khan.

Beliau berkata mayat yang dibawa keluar dari Kampung Tanjung Batu di Felda Sahabat, kira-kira 130km dari sini, telah reput dan proses bedah siasat akan dibuat pakar patologi dari Hospital Pulau Pinang.

Musa, yang mengetuai kumpulan pengganas Sulu dikatakan melarikan diri dari Kampung Tanduo dan memasuki Kampung Tanjung Batu sebelum terbunuh dalam pertempuran yang turut menyaksikan 31 pengganas Sulu maut.

Ketua Polis Daerah Supt Shamsudin Mat berkata sembahyang jenazah akan diadakan untuk pengganas yang terbunuh pada satu tarikh yang akan ditetapkan.

"Kita sebagai umat Islam mempunyai tanggungjawab kepada saudara sesama Islam, biarpun mereka adalah musuh kita. Kita juga mendoakan roh mereka dicucuri rahmat," katanya, tanpa menyatakan lokasi pengganas itu akan dikebumi. - BERNAMA

Di Simunul lah timbulnya idea satu operasi yang disebut Oplan Merdeka dibawah naungan Royal Sultanate Force (RSF)-RSF dibawah perintah langsung Jamalul Kiram III . 

Melalui Oplan Merdeka diwujudkan satu unit yang disebut Unit Komando Jabidah yang diketuai oleh Jeneral Musa dan seorang lagi bernama Ernesto Sambas; mereka berdualah yang mengetuai pencerobohan Lahad Datu pada 9 Februari 2013 menaiki dua kompet besar bersama kira-kira 200 yang lain.

Dalam Oplan Merdeka yang dilaksanakan melalui operasi Jabidah, Jeneral Musa berkerjasama dengan adik Jamalul Kiram, Agbimuddin Kiram.

Salah satu perancangan Oplan Merdeka adalah menghantar penceroboh secara berperingkat ke Sabah, dan disertai warga mas, kanak-kanak dan wanita untuk mengabui mata pihak keselamatan negara.
Photo: A uniform belonging to one of the Sulu gunmen bearing the Royal Sulu Forces seized by security forces during the mopping up operations in Lahad Datu

Selain itu, mereka membeli beberapa rumah untuk dijadikan sarang, sebelum serangan besar-besaran dilakukan.
Oplan Merdeka mendapat pembiayaan daripada piha-pihak tertentu, dan wang disalurkan ke Tawi-Tawi melalui perantara di Sabah. Setakat ini, pihak berkuasa Filipina mahupun Malaysia masih mencari siapa yang memberi dana yang besar kepada Oplan Merdeka, walaupun perisikan Manila mengaitkannya dengan pemimpin pembangkang negara terutama Anwar Ibrahim.

Banyak kejadian yang mengarah kepada operasi Oplan Merdeka. Antaranya terkandasnya kapal USS Guardian di utara Pulau Pahlawan. Kejadian terkadansnya kapal amerika yang canggih itu, menyebabkan pengawal keselamatan Filipina bertumpu di kawasan itu, sehingga kawasan Tawi-Tawi menjadi kurang kawalan.
Photo: Rahsia Di Mana Raja Muda Azzimudie Bersembunyi
                                                                           
KESULTANAN SULU KIRAM sebenarnya sudah lama tidak wujud sejak kematiannya Sultan Muhamad Jamalul Kiram ke-2 terakhir pada tahun 1936 kerana selepas itu tiada zuriat.

Yang ada sekarang ialah keturunan-keturunan dan kerabat-kerabatnya yang mendiami beberapa wilayah seperti di kepulauan Jolo, Mindanao, Palawan dan sebagainya. Mereka masih mengaku diri mereka sebagai keturunan Sultan Kiram dan keturunan-keturunannya yang lain.

Keturunan Kiram ini ada di mana-mana, seperti di Washington, Jakarta dan di seluruh Sabah terutama di Lahad Datu dan Kota Kinabalu. Di Sembulan keturunan Sultan Kiram ini masih ramai.

Mereka ini sentiasa berperang dengan Kerajaan Filipina kerana mereka menuntut Wilayah pemerintahan sendiri. Mereka tidak hendak berada di bawah pemerintahan Kerajaan Filipina. Pada masa yang sama mereka juga masih menuntut sebahagian wilayah Sabah yang mereka sebut sebagai North Borneo sehingga ke hari ini.

Namun demikian, ketika North Borneo dijajah oleh British dan Jepun, apakah mereka berusaha berperang dengan British dan Jepun? Jika Sabah milik mereka, mereka langsung tidak ada inisiatif merampas negeri Sabah selepas Perang Dunia Kedua. Sejarah moden Sabah sehingga ke hari ini ialah Sabah sebuah negeri yang merdeka di dalam Malaysia.

RAHSIA RAJA MUDA AZZIMUDIE

Selepas serangan pihak tentera dan polis ke atas ketumbukan pengganas di Kg. Tandou, belum ada pengumuman rasmi jumlah yang terkorban di pihak pengganas. Namun, media Filipina mendapat maklumat lebih kurang 27 angka korban. Angka ini sudah pasti diperolehi dari kumpulan Raja Muda Azzimudie di Kg. Tandou.

Di mana lagi bakinya yang dikatakan mencecah 250 orang itu?

Pasukan Keselamatan negara kita mesti memahami budaya dan kehidupan masyarakat Sulu ini. Selepas ketiadaan Sultan yang sah dan ketiadaan negara yang sah, mereka hidup di dalam suasana perjuangan. Perjuangan mencari wilayah, kekuasaan dan martabat.

Mereka berperang dengan kerajaan Filipina yang tidak mengiktiraf mereka. Dan mereka juga berusaha mendapatkan negeri Sabah yang mereka dakwa sebagai milik mereka.

250 ORANG PENGAWAL ELIT

Raja Muda Azzimudie dikawal oleh hampir 250 orang yang sanggup mati untuk mempertahankannya.

Mereka terlatih dengan perang Gerila, khususnya ketika menentang penjajah Sepanyol, Amerika dan kerajaan Filipina sejak turun temurun.

Mereka boleh menyelam dalam laut selama 30minit hingga 60minit tanpa bantuan alat pernafasan. Mereka boleh hidup dalam hutan, hutan bakau, bukit-bukau atau di laut tanpa bekalan makanan. Tanpa beras mereka boleh hidup dengan hanya memakan putu dan sigup.

Mereka di atas laut dengan bot pancung, yang boleh dinaiki hanya 8 hingga 10 orang. Kelajuannya tidak akan termampu dikejar. Sekelip mata mereka sudah berada di dalam hutan di Tanjung Labian, Tandou dan sekitarnya. Jaraknya pun hanya kira-kira 40km dari kepulauan Jolo, Tawi-Tawi dan sekitarnya.

Mereka belajar Ilmu Kebal dan memakai Tangkal. Mereka boleh hilang sekelip mata. Mereka ada yang tidak lut oleh senjata. Nur Misuari sendiri dikawal beratus-ratus pengikutnya.

Mereka boleh membuat kubu di bawah tanah, dalam dan sederhana dalam, bersiap sedia di dalamnya dan berbulan-bulan. Mereka boleh berjalan kaki dari Kg Tandou mengikut jalan hutan ke Gua Madai dan bersembunyi di dalamnya. Atau mereka menaiki bot, bersampan, berjalan di atas bakau hingga sampai ke Kunak.

PERSOALANNYA

1. Perancangan mereka sangat teliti, membawa lebih kurang 250 orang bukan satu kerja yang mudah?

2. Raja Muda Azzimudie sentiasa bercakap menggunakan telefon radio dengan Sultan Jamalul Kiram III di Tausug City? Maknanya, sistem perhubungan dan logistik mereka sudah diatur lebih awal?

3. Senjata mereka menggunakan senjata moden, bukan parang atau pun senapang patah! Siapa memberi wang kepada mereka untuk membeli semua ini?

4. Mereka membawa wanita, makanan, wang yang banyak. Khabarnya mereka mampu membeli rokok dengan harga RM50.00 sekotak?

5. Gerakan mereka bersepadu, hampir serentak pergerakan mereka di Lahad DAtu, Kunak dan Semporna.

6. Anwar Ibrahim masih tidak mahu mengaku penglibatannya dalam insiden di Lahad Datu. Walaupun Raja Muda Azzimudie mahu bertemu dengan Tokoh Pembangkang Malaysia! Siapa lagi? Perisikan Manila juga mengesahkan penglibatan Anwar Ibrahim! Apakah bantuan yang Anwar Ibrahim telah berikan kepada mereka? Wang Ringgit? Harapan? Janji? Kerjasama? Win-Win Situation?

LESSONS

1. Pasukan Keselamatan khususnya 7 Batalion yang dihantar baru-baru ini tidak seharusnya dikembalikan ke Semenanjung. Batalion ini mesti menetap dan berada di sepanjang pantai Sabah.

2. Di Tungku, Lahad Datu salah satu tempat batter-trade orang-orang Sulu Filipina dengan penduduk tempatan hendaklah dikawal dengan mewujudkan sebuah pos kekal.

3. Program Pemutihan mesti dijalankan semula, kerana sudah lama program ini tidak dijalankan di Sabah.

4. Kami berterima kasih dan gembira dengan operasi Tentera Malaysia dengan harapan semua ini segera ditamatkan. Kami mahu keamanan, ketenangan dan kegembiraan dan semua ini ada di Malaysia, kami tidak mahu berada di naungan negara lain atau apa yang disebut kesultanan sulu yang ramai sangat itu.

Sekian, Assalamualaikum.

Orang Suluk tempatan.
Lahad Datu.

e-mel ini baru sahaja disampaikan kepada kami.

Foto : Azzimudie Kiram Kanan Sekali.

Selain itu lawatan mengejut Duta besar Amerika ke Sabah, serata berlabuhnya kapal perang Amerika di Sepanggar.

Persoalan yang masih misteri, bagaimana kewangan yang begitu besar yang disalurkan ke RSF untuk melaksanakan Oplan Merdeka boleh masuk melalui Sabah? Siapa kah yang membawa wang itu?

Photo: Ops Daulat

7hb Mac - 52 pengganas sulu sudah ditembak mati termasuk seorang berpangkat general mereka ....

Bayangkan jumlah wang itu? selain mampu senjata-senjata yang canggih seperti M16 dan pelancar mortar, juga mampu membeli sembilan buah rumah secara tunai di Kg Sri Jaya Simunul Semporna.

Bukan sahaja, dikatakan setiap komando yang berlayar ke Sabah dibayar USD600 seorang, sebagai upah untuk menyertai Oplan Merdeka.

Selepas pasukan keselamatan Negara mengetahui kehadiran kumpulan ini pada malam 12 Februari, pasukan polis yang diketuai pasukan komando 69 mengepung kawasan di mana mereka berkumpul, iaitu Kg Tanduo Lahad Datu.

Photo: Kunak merupakan salah satu penempatan terbesar pendatang asing Filipina di negeri ini dan pihak berkuasa kini memantau dengan lebih rapi keadaan di sana bagi mengelakkan kejadian serupa di Lahad Datu dan Semporna berulang.

Kira-kira 800,000 pendatang asing Filipina berada di negeri ini dan majoriti puak Sulu berada di pantai timur.

Selepas berunding, pasukan polis menamatkan rundingan pada 21 Februari dan dalam rundingan itu, pasukan Polis hanya mahu penceroboh itu meninggalkan tanah Sabah secara aman. Kerajaan Filipina juga menghantar kapal pengakut kemanusian, untuk menjemput pulang para penceroboh itu.
Photo: Sedikit Latar Belakang Tentang Perjuangan Moro

Pergerakan terbesar masyarakat Islam Filipina - Barisan Pembebasan Islam Moro atau MILF, telah berjuang untuk menuntut kemerdekaan atau pemerintahan sendiri sejak lebih 40 yang lalu.

Baru-baru ini, MILF telah menandatangani perjanjian damai dengan Kerajaan Filipina bagi membolehkan mereka menikmati pemerintahan sendiri secara autonomi menjelang tahun 2016.

Pergerakan politik itu memiliki tidak kurang dari 12,000 anggota bersenjata yang mendiami Pulau Mindanao iaitu pulau terbesar di kepulauan Filipina.

Namun cabaran terbesar buat MILF selepas ini ialah untuk menyakinkan kesemua gerilanya supaya meletakkan senjata, terima hakikat yang perjuangan menuntut kemerdekaan tidak akan tercapai dan pada masa yang sama menyakinkan lain-lain pergerakan serpihan serta gerila supaya turut menerima perjanjian damai ini seadanya.

Perjuangan menuntut kemerdekaan dan pemerintahan sendiri telah memakan korban 150,000 nyawa.

Masyarakat Melayu Mindanao melihat diri mereka sebagai satu bangsa yang merdeka daripada penjajahan asing dan mereka berjuang menentang kedatangan kolonial Sepanyol sejak seawal tahun 1500 lagi.

Penentangan inilah yang membawa kepada nama 'Moro' iaitu satu nama yang diberikan oleh penjajah Sepanyol yang menyamakan Melayu Mindanao sama seperti pejuang-pejuang Moors di Afrika Utara.

Penentangan ini menjadikan Bangsa Moro kemudiannya sinonim dengan senjata.

Dan mereka akan mendapati amat sukar untuk berpisah dengan senjata kerana jika ini berlaku, ia samalah seperti seekor ayam jantan tanpa taji yang tajam.

Agensi berita AFP yang menemuramah salah seorang pemimpin briged MILF bernama Guiazakallaha Jaafar, 28, yang dibawahnya terdapat 3,000 gerila bersenjata amat khuatir dan berasa tidak selesa dengan salah satu syarat perdamaian iaitu mereka mestilah meletakkan senjata.

"Kami tidak biasa berpisah dengan sejata kerana kami mewarisinya daripada ayah kami yang sebelum itu mewarisinya daripada datuk dan moyang kami. Jadi mungkin sebagai jalan penyelesaian pejuang-pejuang bersenjata seperti kami boleh dijadikan anggota polis, tentera atau penjaga kampung," ujarnya.

Katanya lagi, kesemua mereka buat masa ini memakai baju celoreng tentera, juga mempunyai pangkat dan dilengkapi senjata berat.

Pemimpin MILF, Murad Ebrahim, juga seorang bekas gerila tetapi dalam usia yang telah mencecah 60an telah kembali ke meja rundingan untuk mencari perdamaian.

Murad mula mengangkat senjata ketika berusia 22 tahun, iaitu sebaik sahaja dia tidak menamatkan program ijazah kejuruteraan awam.

Murad terpanggil untuk menyertai perjuangan gerila hasil pengaruh karismatik seorang bekas profesor di Universiti Nasional Filipina bernama Nur Misuari.

Nur Misuari, adalah salah seorang pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro atau MNLF iaitu badan induk utama Moro sebelum wujudnya MILF.

Muradlah, bersama-sama seorang anak kelahiran Mindanao yang berpendidikan Kaherah bernama Salamat Hashim bertanggungjawab membentuk pergerakan serpihan dari MNLF yang kemudiannya dinamakan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) pada awal tahun 80an.

Murad dan Salamat Hashim mahukan sebuah negara berdaulat untuk Moro sedangkan Misauri pada masa itu cenderung ke arah perdamaian bagi memperolehi kuasa autonomi.

Misuari akhirnya berjaya menandatangani perjanjian damai dengan kerajaan pusat pada tahun 1996, yang menyaksikan MILF meneruskan perjuangan mereka di dalam hutan.

Malangnya, pentadbiran autonomi yang dinikmati oleh Misuari tidak bertahan lama dan akhirnya musnah yang sekaligus menyaksikan Murad dan Salamat mengantikan beliau sebagai peneraju utama di meja rundingan pada tahun-tahun mendatang selepas itu.

Masa, ruang, peluang yang diberikan pasukan polis tidak diambil peduli, sehingga tempoh pengusiran dilanjutkkan sehingga tiga kali.

Perakara yang tidak diinginkan pasukan polis berlaku pada pagi Jumaat 1 Mac 2013, apabila pasukan komando 69 diserang dan mengorbankan dua anggota.


Berikutan tindakan kumpulan yang diketuai oleh Jeneral Musa Abdulla itu, maka pihak polis membalas tembakan dan berjaya membunuh 12 orang pada hari tersebut.



Berikutan kematian kawan-kawan kumpulan itu di kg Tanduo, maka pada 2 Mac, sebahagian daripada kumpulan mereka membayangkan diri di Kg Sri Jaya Simunul Semporna, di mana sebelum ini mereka bersarang di kampung itu dan bergaul dengan penduduk, malah ketua mereka dipanggil "imam".

Photo: Police may get tough on gunmen

KOTA KINABALU: State police commissioner Datuk Hamza Taib said the security forces are doing their best to ensure the standoff with the Sulu gunmen in Lahad Datu is resolved as soon as possible.

“If it is necessary for us to act more aggressively, we will,” he said.

Hamza made the remarks while the armed foreign intruders holed up in Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17 defied the extended deadline for them to give up and leave Sabah yesterday.

He said it was not a matter whether the deadline would be extended or not anymore.

He said the deadline was set because the Sulu armed group had requested to meet with a specific individual from the Philippines.

The police has identified the individual, but that individual could not be present here, he added.

Hamza said the security forces would continue to surround not only Tanduo village, but also Sabah waters to ensure no one can enter or leave illegally.

Asked whether the armed group had agreed to be deported, Hamza said the security forces would take action based on the law.

“We will resolve (this issue) as soon as possible without bloodshed. Even if there is, with minimum casualties,” he said in an interview after attending an inter-ethnic golf tournament initiated by Kota Kinabalu police chief ACP Jauteh Dikun here yesterday.

Hamza said there were not more than five locals in the village, who were either supporters or sympathizers of the Sulu armed group.

The rest of the locals had either moved out or come out of the village on their own, he added.

Security forces have been laying siege to the Kampung Tanduo round the clock since the standoff began about two weeks ago, cutting off food and water supplies.

Gunshots were said to have heard in the area, but Hamza said they had not been verified and were not fired by the security forces.

None of the estimated more than 100 members of the armed group have been arrested or have left Kampung Tanduo thus far, but several people have been detained for attempting to cross the security line.

Hamza was non-committal when asked when the standoff was expected to be resolved, assuring that it would be very soon.

He said he would travel to Lahad Datu with the Director of Internal Security and Public Order Department, Datuk Salleh Mat Rashid today, Feb 25 - The Borneopost.

Read more: http://www.theborneopost.com/2013/02/25/police-may-get-tough-on-gunmen/#ixzz2LxxrWYtQ

Ekoran kehadiran mereka di Kg Sri Jaya Simunul diketahui oleh penduduk, maka sepasukan polis datang ke kampung itu pada petang 2 mac, namun kedatangan pihak polis disambut dengan serangan hendap, mengorbankan enam anggota polis.

Photo: Ops Daulat diteruskan hari ini bagi hari ketiga .... tindakan mopping (pembersihan) & serangan akan akan dilakukan .... bezanya hari ini kita pakai clorox lebih sikit ....

Berpunca daripada dua kejadian inilah, pasukan keselamatan negara bertindak. Pada 5 Mac, serangan berskala besar dilakukan.

Al-hasil serangan berskala besar itu, sejumlah pengganas maut, dan sehingga kini 53 telah maut dan seorang budak remaja yang mati semalam, di Kg Tanjung Batu.

Photo: Kes pencerobohan di Lahad Datu: Tempoh keluar hari ini

Mahu proses dilakukan secara baik

Tungku (Lahad Datu): Malaysia melanjutkan tempoh pengusiran kumpulan penceroboh dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, dekat sini, sehingga hari ini.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, berkata kerajaan membuat keputusan itu selepas memberi pertimbangan terhadap permohonan Manila supaya pengusiran dilanjutkan bagi memastikan proses berkenaan dilakukan secara baik.
Katanya, tempoh lanjutan sehingga hari ini juga diambil selepas mengambil kira keadaan di lokasi kejadian, yang berada dalam kawalan pihak berkuasa.

Permintaan kerajaan Filipina

“Pihak berkuasa mempunyai rancangan mereka sendiri tetapi ini adalah permintaan kerajaan Filipina, yang mahu bekerjasama untuk menyelesaikan masalah tanpa berlaku pertumpahan darah,” katanya, di sini, semalam.

Kelmarin, media Filipina melaporkan kerajaan negara itu meminta Malaysia melanjutkan tempoh pengusiran kumpulan bersenjata, yang menceroboh Kampung Tanduo sejak 12 Februari lalu sehingga Selasa ini.

Ia bagi membolehkan mereka memujuk kumpulan yang mengaku Askar Diraja Kesultanan Sulu itu pulang ke negara asal secara aman tanpa membabitkan pertumpahan darah.
Permohonan itu disampaikan Menteri Luarnya, Albert del Rasario kepada Anifah.

Sementara itu, Komander Pasukan Gerakan Am (PGA) Sabah, Datuk Ahmad Marzuki Mohd Saad, meminta orang ramai supaya tenang kerana keadaan adalah terkawal.

“Pasukan keselamatan sudah melaksanakan pemantauan bagi memastikan keadaan selamat.

“Kita juga berterima kasih dengan sumbangan diberikan pelbagai pihak, yang mampu menaikkan semangat anggota bertugas,” katanya.

Sejak operasi berskala besar yang bermula pada 5 Mac, dikhabarkan seorang Jeneral telah maut, dan mungkin Haji Musa Abdulla, kerana menurut keluarganya di Tawi-Tawi, sejak itu, sehingga kini belum ada berita mengenainya.

Kredit to : Orange Sky.
Photo: SIAPA SEBENARNYA Jeneral Hj.Musa?

Jeneral Haji Musa Abdulla adalah sebahagian daripada kumpulan yang mahu menyerang Sabah pada era Marcos, namun Nur Misuarilah yang menghalangnya.

Musa Abdulla adalah seorang tentera Filipina yang berpangkat Jeneral dan pernah berkhidmat di Vietnam dan merupakan komnado MNLF pimpinan Nur Misuari.

Selepas bersara daripada tentera, Haji Musa tinggal di Simunul Tawi-Tawi, di mana dia terlibat memberi latihan di kem latihan tentera Sophia Camp.

Di Simunul lah timbulnya idea satu operasi yang disebut Oplan Merdeka dibawah naungan Royal Sultanate Force (RSF)-RSF dibawah perintah langsung Jamalul Kiram III . Melalui Oplan Merdeka diwujudkan satu unit yang disebut Unit Komando Jabidah yang diketuai oleh Jeneral Musa dan seorang lagi bernama Ernesto Sambas; mereka berdualah yang mengetuai pencerobohan Lahad Datu pada 9 Februari 2013 menaiki dua kompet besar bersama kira-kira 200 yang lain.

Dalam Oplan Merdeka yang dilaksanakan melalui operasi Jabidah, Jeneral Musa berkerjasama dengan adik Jamalul Kiram, Agbimuddin Kiram.

Salah satu perancangan Oplan Merdeka adalah menghantar penceroboh secara berperingkat ke Sabah, dan disertai warga mas, kanak-kanak dan wanita untuk mengabui mata pihak keselamatan negara.

Selain itu, mereka membeli beberapa rumah untuk dijadikan sarang, sebelum serangan besar-besaran dilakukan.
Oplan Merdeka mendapat pembiayaan daripada piha-pihak tertentu, dan wang disalurkan ke Tawi-Tawi melalui perantara di Sabah. Setakat ini, pihak berkuasa Filipina mahupun Malaysia masih mencari siapa yang memberi dana yang besar kepada Oplan Merdeka, walaupun perisikan Manila mengaitkannya dengan pemimpin pembangkang negara terutama Anwar Ibrahim.

Banyak kejadian yang mengarah kepada operasi Oplan Merdeka. Antaranya terkandasnya kapal USS Guardian di utara Pulau Pahlawan. Kejadian terkadansnya kapal amerika yang canggih itu, menyebabkan pengawal keselamatan Filipina bertumpu di kawasan itu, sehingga kawasan Tawi-Tawi menjadi kurang kawalan.

Selain itu lawatan mengejut Duta besar Amerika ke Sabah, serata berlabuhnya kapal perang Amerika di Sepanggar.

Persoalan yang masih misteri, bagaimana kewangan yang begitu besar yang disalurkan ke RSF untuk melaksanakan Oplan Merdeka boleh masuk melalui Sabah? Siapa kah yang membawa wang itu?

Bayangkan jumlah wang itu? selain mampu senjata-senjata yang canggih seperti M16 dan pelancar mortar, juga mampu membeli sembilan buah rumah secara tunai di Kg Sri Jaya Simunul Semporna.

Bukan sahaja, dikatakan setiap komando yang berlayar ke Sabah dibayar USD600 seorang, sebagai upah untuk menyertai Oplan Merdeka.

Selepas pasukan keselamatan Negara mengetahui kehadiran kumpulan ini pada malam 12 Februari, pasukan polis yang diketuai pasukan komando 69 mengepung kawasan di mana mereka berkumpul, iaitu Kg Tanduo Lahad Datu.

Selepas berunding, pasukan polis menamatkan rundingan pada 21 Februari dan dalam rundingan itu, pasukan Polis hanya mahu penceroboh itu meninggalkan tanah Sabah secara aman. Kerajaan Filipina juga menghantar kapal pengakut kemanusian, untuk menjemput pulang para penceroboh itu.

Masa, ruang, peluang yang diberikan pasukan polis tidak diambil peduli, sehingga tempoh pengusiran dilanjutkkan sehingga tiga kali.

Perakara yang tidak diinginkan pasukan polis berlaku pada pagi Jumaat 1 Mac 2013, apabila pasukan komando 69 diserang dan mengorbankan dua anggota.

Berikutan tindakan kumpulan yang diketuai oleh Jeneral Musa Abdulla itu, maka pihak polis membalas tembakan dan berjaya membunuh 12 orang pada hari tersebut.

Berikutan kematian kawan-kawan kumpulan itu di kg Tanduo, maka pada 2 Mac, sebahagian daripada kumpulan mereka membayangkan diri di Kg Sri Jaya Simunul Semporna, di mana sebelum ini mereka bersarang di kampung itu dan bergaul dengan penduduk, malah ketua mereka dipanggil "imam".

Ekoran kehadiran mereka di Kg Sri Jaya Simunul diketahui oleh penduduk, maka sepasukan polis datang ke kampung itu pada petang 2 mac, namun kedatangan pihak polis disambut dengan serangan hendap, mengorbankan enam anggota polis.

Berpunca daripada dua kejadian inilah, pasukan keselamatan negara bertindak. Pada 5 Mac, serangan berskala besar dilakukan.

Al-hasil serangan berskala besar itu, sejumlah pengganas maut, dan sehingga kini 53 telah maut dan seorang budak remaja yang mati semalam, di Kg Tanjung Batu.

Sejak operasi berskala besar yang bermula pada 5 Mac, dikhabarkan seorang Jeneral telah maut, dan mungkin Haji Musa Abdulla, kerana menurut keluarganya di Tawi-Tawi, sejak itu, sehingga kini belum ada berita mengenainya.

Kredit to : Orange Sky.

No comments:

Post a Comment