Monday 18 March 2013

Pahit getir apabila kampung diceroboh



BUNYI ketukan pintu sekitar pukul 3 pagi pada 12 Februari lalu masih segar dalam ingatan Akasah Abusammah. Detik itu, dia bersama isteri dan tiga orang anak hanya tergamam melihat sekumpulan lelaki asing lengkap berpakaian tentera dan bersenjata berdiri di depan pintu.

Photo: Tindakan Pengganas Sulu-Beban kepada Suluk Tempatan dan juga pendatang Tausog

TINDAKAN keganasan pengganas Sulu yang diketuai oleh adik Jamalul Kiram III Agbimuddin Kiram yang juga disertai Jeneral Haji Musa Abdulla dan Ernesto Sambas, bukan sahaja menjadi beban kepada kaum suluk Sabah, juga kepada kaum tausog, kaum pendatang ke Sabah.

Kumpulan tausog yang datang ke Sabah bertujuan untuk membina hidup baru, kerana di kampung halaman mereka sendiri Tawi-Tawi atau kawasan lain, tiada kerja tersedia, tiada rumah tersedia, malah masa depan yang malap.

Sekurang-kurangnya apabila mereka berada di tanah Sabah, mereka mempunyai pekerajaan walaupun sebagai buruh bangunan atau ladang. Bagi mereka, hanya kudrat yang perlu ditanya, disebabkan jumlah kerja yang melambak, sehinggakan mereka tidak perlu berlapar.

Mereka tidak perlu beralaskan tanah dan berbumbungkan langit, sekurang-kurang majikan menyediakan rumah kongsi; kalaupun tidak bernasib baik-misalnya tertangkap, rumah merah tersedia, di mana makanan, minuman, tempat tidur tersedia sepanjang masa.

Keganasan yang berlaku di Lahad Datu, atas tindakan pengganas sulu, sungguh membimbangkan mereka; mereka khuatir, keadaan yang mereka tinggalkan di tanah air mereka sendiri berlaku di sini. Sebahagian besar daripada mereka mengharapkan krisis Lahad Datu secepatnya berakhir, agar mereka tidak merasa diburu, tidak tenteram dan kemungkinan ditangkap kerana disyaki sebagai simpatisan pengganas sulu.

Setakat ini hampir 200 orang telah ditahan, samaada yang disyaki atau mereka yang ditangkap kerana memasuki kawasan larangan. Mereka yang ditahan itu termasuk mereka yang beruniforam dan pemimpin politik tempatan.

Bagi kaum suluk tempatan pula, kerana tindakan keganasan itu, maka timbul persepsi bahawa kaum itu tidak setia kepada negara ini; walaupun pada zahirnya kaum suluk tempatan, berbeza sekali dengan kaum tausog.

Meskipun suluk dan tausog berbahasa sama, namun lingkungan yang dialami kaum suluk sejak tahun 60-an adalah lingkungan aman damai, sehingga sifat memberontak dan dendam pada kaum itu sedikit demi sedikit telah ludes, berlainan dengan kaum tausog di filipina, di mana mereka terdedah kepada lingkungan perang, kekacauan, sehingga mendorong perlakuan mereka kepada pemberontakan dan keganasan.

Sabah sangat berbangga apabila perjanjian antara MILF dan kerjaan Filipina termeterai pada 29 Oktober 2012; ekoran kepada perjanjian damai itu, pihak perniagaan dan usahawan, membayangkan bagai mana kawasan BIMPEAGA akan menjadi kawasan perekonomian yang berkembang pesat. Malah, cadangan membina CIQ di utara Sabah akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

Selain itu, keamanan di kawasan itu, akan muncul bentuk perekonomian baru, terutama daripada minyak dan gas. Menurut kajian industri minyak; kawasan selatan Filipina yang dikuasai Bangamoro, kaya dengan minyak dan gas, di mana setakat ini, masih perawan.

Melalui keamanan, dan apabila Kerajaan autonomi Bangsamoro berkuatkuasa pada tahun 2014, maka akan wujud hub islam terbesar di bahagian pantai timur Sabah dan Selatan Filipina; selain itu, kawasan itu akan menjadi kawasan kerajaan Islam terbesar di kawasan ini, malah lebih besar berbanding dengan Malaysia.

Berasaskan faktor-faktor inilah, ada pihak tertentu, cemburu dan curiga dengan terwujudnya regional ekonomi baru yang dikuasai penganut islam. Atas sebab itu, untuk membendungnya, maka kekacauan perlu diwujudkan. Melalui kekacaun itu, maka akan timbul perasaan dendam, benci, curiga. Dengan adanya kekacauan maka dalang itu akan bertempik.

Kredit juga kepada: Rakun & Orange Sky.
Kumpulan lelaki asing berkenaan mengerahkan mereka sekeluarga keluar dari kampung tersebut sebelum berlalu pergi tanpa mencederakan mereka.
Arahan tersebut berikutan kumpulan lelaki asing itu mahu mendiami rumah penduduk.
Photo: MNLF vows to defend Tausugs in Sabah

Members of the Sulu Royal Sultanate Force join the Moro National Liberation Front in celebrating the latter's 45th founding anniversary in Jolo on Sunday. The MNLF said it will never forget the 1968 Jabidah Massacre, while renewing its call to 'support and defend' the beleaguered Tausugs led by Rajah Muda Kiram in Sabah - Guillermo Santi
Tentera MNLF 

Tanpa mahu bertindak balas, anak jati Kampung Tanduo itu hanya berdiam diri. Di benak fikirannya, terlintas hasrat untuk melarikan diri. Baginya, kampung yang dihuni sejak 34 tahun lalu itu sudah tidak selamat.
"Saat itu juga kami mengemas barang. Keluar dari rumah bersama berpuluh-puluh lagi penduduk kampung menuju ke tempat yang selamat," katanya kepada Kosmo! baru-baru ini. Bermula saat itu, Akasah tidak pernah pulang ke kampung halamannya. Rumah, tanaman dan haiwan peliharaan yang ditinggalkan juga mungkin sudah musnah.

Photo: Breaking News - Ops Daulat
Isnin 18.03.2013.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib dalam sidang akhbar sebentar tadi memaklumkan bahawa terdapat 2 pertempuran berlaku pagi tadi jam 8.00 & 9.45 pagi, namun tiada kecederaan berlaku bagi kedua2 belah pihak. Operasi memburu saki baki pengganas sedang diteruskan.
PDRM dalam siap siaga.
Bagi Akasah, Kampung Tanduo sudah tiada. Keriangan dan ketenangan kampung pesisir pantai itu juga sudah berakhir. Semuanya dimusnahkan kumpulan pengganas Sulu.

Kini, Akasah dan beribu-ribu lagi penduduk dari lapan buah kampung sekitar Kampung Tanduo hidup ibarat pelarian. Mereka ditempatkan di pusat pemindahan sementara di Felda Sahabat.

Photo: Siti Rubiah handing over the essential items for Ops Daulat Lahad Datu which was received on behalf of PDRM by DSP/SP Loo Choon Chew.
Satu daripadanya ialah di Dewan Fajar Harapan yang menempatkan kira-kira 1,500 penduduk. Tiga lagi lokasi penempatan sementara ialah di Dewan Embara Budi, Dewan Gemala Pura dan Dewan Cenderawasih.

Photo: Sebahagian penduduk Felda Sahabat yg masih berada dipusat2 penempatan sementara kerajaan.
Jarak pusat penempatan ini dengan lokasi pencerobohan di Kampung Tanduo adalah kira-kira 20 kilometer.

"Hari pertama kami tinggalkan kampung, kami hanya menumpang di rumah saudara di kampung berhampiran.


ATM..
"Selepas itu keadaan makin tegang memaksa kami dipindahkan ke Dewan Embara Budi. Di sinilah keluarga saya berkumpul dan kami berkongsi kehidupan bersama 600 penduduk," jelasnya.
Pengganas Sulu
Selain penduduk Kampung Tanduo, turut dipindahkan ke pusat-pusat penempatan sementara ialah penduduk dari Kampung Tanjung Labian, Tanjung Batu, Sungai Bilis, Lok Buani, Lok Sembuang, Tagupi, Tanagian dan Sungai Merah.
Semua penduduk kampung tersebut dianggarkan sekitar 2,000 orang adalah mangsa kepada kerakusan sekumpulan manusia yang ingin menawan wilayah Sabah.
Menggelar diri mereka sebagai Tentera Diraja Sulu, kumpulan itu yang dilabel sebagai pengganas Sulu nekad bertarung nyawa, termasuk membunuh sembilan anggota pasukan keselamatan.

Photo: Ops Daulat masuk hari ke-12 .... Operasi memburu penceroboh diteruskan .... Go .... Go ... Go .... ATM & PDRM .... tegakkan Kedaulatan Negara .... doa kami sentiasa mengiringi kalian ....

Bukan setakat Lahad Datu, keganasan kumpulan berkenaan turut tersebar ke daerah Semporna apabila Kampung Seri Jaya, Simunul menjadi saksi kepada pertumpahan darah.

Di pihak pasukan keselamatan, kumpulan yang diketuai Raja Muda Azzumudie itu perlu dihapuskan sepenuhnya.
Namun bagi penduduk kampung, apa yang berlaku termasuk serangan besar-besaran oleh pasukan keselamatan pada 5 Mac lalu mungkin sukar dilupakan.
Siti Rugayah, 50, yang kini ditempatkan di Dewan Embara Budi mengakui perlukan masa yang lama untuk menerima hakikat kampung halamannya di Tanduo telah musnah.
"Saya ada dua hektar tanaman kelapa sawit dan beberapa ekor kambing yang dipelihara. Tidak pernah terlintas di fikiran kami pencerobohan seperti ini akan berlaku," ujarnya.

Berbeza dengan penduduk Kampung Tanjung Labian, Afat Zaid, 40, dia memilih untuk tidak meninggalkan rumahnya sehinggalah pencerobohan merebak ke Kampung Tanjung Batu.
"Ketika serangan besar-besar tempoh hari, saya bersama beberapa penduduk masih berada di rumah. Sehinggalah pada Sabtu lalu apabila kami terdengar bunyi tembakan berhampiran kampung.


Tindak balas ATM.
"Kami merasakan keadaan di kampung sudah tidak selamat dan memilih meninggalkan kampung untuk mencari perlindungan di Embara Budi," ujarnya.
Pengalaman berbeza dialami seorang suri rumah, Adawiyatul Jannah Sarip Maulah, 25. Dia terpaksa bertarung nyawa meninggalkan rumahnya di Tanjung Labian selepas tiga jam melahirkan seorang bayi perempuan.

Adawiyatul berkata, dia melahirkan bayinya pada pukul 6 petang iaitu sehari sebelum pasukan keselamatan menggempur Kampung Tanduo pada hari Selasa.
Bayi seberat 3.2 kilogram itu yang diberi nama, Wan Maulina Awani Izatul Basri dilahirkan dalam keadaan sihat dan cukup sifat. "Selepas melahirkan anak, kami sekeluarga mendapat berita mengenai empat buah bot yang mendarat di pantai berhampiran kampung kami.
"Bimbang sesuatu yang buruk menimpa kami sekeluarga, saya kuatkan kudrat dan semangat untuk keluar dari kampung bagi menyelamatkan diri," katanya ketika ditemui di Dewan Embara Budi.
Menceritakan pengalamannya itu, Adawiyatul berkata, anak bongsu dari tiga beradik itu hanya dilahirkan di rumah dan dibidankan oleh bidan kampung berikutan tiada pengangkutan.
Cari kenderaan
"Sebaik tali pusat Wan Maulina Awani Izatul dipotong oleh bidan, jiran-jiran membawa khabar berkenaan terdapatnya beberapa bot mendarat di pesisir pantai tidak jauh dari Tanjung Labian.
"Dalam keadaan saya yang masih berdarah selepas bersalin suami berusaha mencari kenderaan untuk kami melarikan diri," tambahnya.

Photo
Perwira negara sedang beraksi.
Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri Tungku, Datuk Mohd. Suhaili Said yang dipertanggungjawab memantau penempatan sementara di ketiga-tiga dewan berkenaan mengakui keadaan penduduk semakin stabil.

Photo: Ops Daulat - Malaysia Troops in combat fire fight
Perwira negara sedang beraksi.
Ujarnya, kerajaan dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk badan bukan kerajaan (NGO) tidak pernah mengabaikan keperluan semua penduduk yang dipindahkan, sebaliknya memberikan bantuan terbaik.

Photo: Azzimudie Kiram Terus Diburu
(Masih Bersembunyi di Kg Tanjung Batu)

LAHAD DATU: Pasukan keselamatan yakin ketua kumpulan militan yang menceroboh Lahad Datu, Azzimudie Kiram masih berada dengan kumpulan itu yang kini berkubu di Kampung Tanjung Batu, 130 kilometer dari bandar Lahad Datu.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib yakin Azzimudie tidak pernah keluar dari kawasan berkenaan sejak pencerobohan pada 12 Februari lepas.

“Sebagai ketua dia tidak akan lari. Kami masih yakin dia bersama kumpulan itu,” katanya pada sidang akhbar bersama Panglima Satu Divisyen Infantri Tentera Darat Mej Jen Datuk Ahmad Zaki Mokhtar di markas operasi Felda Sahabat 16, dekat sini, Rabu.

Hamza berkata keyakinan itu bersandarkan kawalan ketat pasukan keselamatan di kawasan zon merah Operasi Daulat termasuk melalui laut kerana kawalan di laut adalah amat kukuh dan pemantauan sentiasa dijalankan.

Hamza berkata tiada pertempuran dilapor sejak malam tadi hingga pukul 10 pagi ini dan operasi kini diperluas ke Sungai Nyamuk berhampiran Tanjung Batu.

Ditanya bila penduduk Kampung Tanduo akan pulang ke kampung mereka, beliau berkata perkara itu belum diputuskan kerana terdapat beberapa faktor perlu diteliti. “Hanya ada 10 rumah di situ. Banyak aspek perlu dipertimbangkan termasuk sama ada tanah mereka duduki adalah milik mereka atau tidak dan taraf kerakyatan mereka. “Pewujudan Kawasan Keselamatan Khas Sabah (ESSCOM) juga (menyebabkan) kami harus melihat secara lebih menyeluruh bagaimana untuk menyelesaikan masalah itu,” katanya.

Foto : Kereta perisai Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memasuki kawasan perkampungan bagi memburu saki baki pengganas Sulu selepas sembilan hari Ops Daulat dilancarkan di Lahad Datu pada hari ini (Rabu).
"Saya akui ini bukanlah pilihan yang mereka inginkan, tetapi inilah jalan terbaik demi keselamatan mereka.

Photo: GO ...! .... GO! ... GO! ...... ATM & PDRM .... HUNT FOR THEM .... jangan bagi tinggal satu pun .....! Yg patah akan tumbuh .... Yg hilang pasti berganti .....bSelamat berjuang .... Kami sentiasa mendoakan kalian .....
"Kita yakin pasukan keselamatan akan melakukan yang terbaik bagi mengembalikan keharmonian di kampung-kampung yang terlibat," ujarnya.

Photo: SEORANG TENTERA GUGUR, TIGA PENGGANAS TERBUNUH DALAM PERTEMPURAN DI SG NYAMUK.

Lahad Datu, 12 Mac - Seorang anggota pasukan tentera terkorban dan tiga penceroboh militan terbunuh dalam pertempuran di Sungai Nyamuk, dekat Tanjung Batu di sini hari ini.

Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin berkata pertempuran antara pasukan keselamatan dan kumpulan militan itu berlaku pada 10.45 pagi. "Seorang anggota keselamatan gugur," katanya.

Zulkifeli berkata pasukan keselamatan diserang hendap oleh kumpulan pengganas itu pada 7.45 pagi dan selepas itu mereka melarikan diri sebelum dijejaki pasukan keselamatan dan berlaku pertempuran.

Sehingga kini sembilan anggota keselamatan terkorban dalam insiden pencerobohan itu manakala 57 penceroboh militan ditembak mati.

Zulkifeli berkata Kampung Tanduo kini telah bersih sepenuhnya daripada ancaman penceroboh militan dan operasi pasukan keselamatan kini diperluas ke Sungai Nyamuk, Kampung Tanjung Batu. - BERNAMA
Kami mohon doa...Malaysia berjaya.

No comments:

Post a Comment