Data yang disiarkan melalui halaman web kementerian kesihatan awal tahun ini menunjukkan bahawa mulai 1971 sebaik saja China mula menggalakkan penduduknya mengurangkan anak, sejumlah 328.9 juta pengguguran sehingga 2010 dijalankan di negara itu yang mempunyai sejumlah 1.35 bilion penduduk.

Pembangunan ekonomik
China berkata dasar seorang anak yang diperkenalkan mereka awal 1980-an menghalang lebihan penduduk dan meningkatkan pembangunan ekonomik. Dasar terbabit mengecualikan beberapa keluarga luar bandar, etnik minoriti dan pasangan yang kedua-dua adalah anak tunggal.

Bagaimanapun gesaan supaya sekatan itu dihentikan semakin meningkat berikutan kadar buruh negara itu yang kian berkurangan selain bertambahnya golongan tua. Kumpulan hak asasi kemanusiaan mengkritik apa yang disifatkan mereka sebagai langkah penguatkuasaan keras. 
Di bawah dasar berkenaan, keluarga di bandar biasanya dibenarkan untuk memiliki hanya seorang anak manakala keluarga di luar bandar boleh memiliki anak kedua jika anak pertama mereka adalah perempuan. Mereka yang melanggar peraturan itu akan dikenakan denda.

Ahad lalu, kerajaan mengumumkan penggabungan Suruhanjaya Perancangan Keluarga dan Agensi Penduduk Kebangsaan yang memantau dasar terbabit bersama kementerian kesihatan dalam satu langkah yang disifatkan media tempatan sebagai bertujuan meningkatkan dan bukan mengabaikan dasar seorang anak.

“Selepas perubahan itu, China akan mematuhi dan meningkatkan dasar perancangan keluarga,” kata Setiausaha Agung Majlis Negara, Kabinet China, Ma Kai yang dipetik agensi berita rasmi Xinhua, ketika langkah itu diumumkan.

Langkah itu termasuk dalam satu laporan mengenai penstrukturan semula kerajaan dibentangkan kepada Kongres Penduduk Kebangsaan yang akan mengakhiri tahunannya pada Ahad ini. - AFP