Wednesday 23 January 2013

Buaya Bujang Suai akhirnya tumpas



ANGSA (tengah) bersama dua pawang buaya, Nyegang (kiri) dan Agong, selepas berjaya menangkap buaya Bujang Suai di Sungai Suai, Miri semalam.


MIRI – Seekor buaya ganas yang menjadi buruan selepas membaham seorang murid tahun lima Sekolah Kebangsaan Kampung Iran Suai sebulan lalu akhirnya berjaya ditangkap dan dibunuh dekat sini semalam.
Sang bedal yang mendapat jolokan Bujang Suai itu tumpas di tangan dua pawang buaya tempatan, Nyegang Nawing, 53, dan Agong Reyang, 70, yang menggunakan pancing berumpankan daging babi.


Buaya jantan seberat hampir 300 kilogram dan sepanjang empat meter itu disahkan sebagai Bujang Suai berdasarkan kesan tembakan di bahagian bawah rahangnya yang dilepaskan bapa mangsa, Angsa Ludang, 45, dalam usaha mendapatkan Jerry Apat Angsa, 11, yang digonggong reptilia tersebut selama beberapa jam pada 22 Disember lalu.
Menurut Angsa, buaya itu ditangkap hidup-hidup oleh kedua-dua pawang berkenaan pada pukul 8 pagi semalam selepas memakan umpan yang dipasang di Sungai Suai, kira-kira dua kilometer dari Rumah Panjang Sulang Suai.

Credit: 
 MULLER ASEN

No comments:

Post a Comment