Thursday 24 January 2013

Pertahan risalah dibawa Nabi Muhammad

Walaupun Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan kita, namun kekasih Allah ini tetap berada dalam sanubari dan hati umatnya.

Baginda SAW membawa kepada kita risalah Allah dengan dua cara. Pertama, menyampaikan perintah dan panduan Allah SWT melalui wahyu Qurani dan kedua, menghidupkan wahyu Allah dengan sempurna melalui perbuatan, perkataan dan pengakuannya (sunnah nabawiyah). 



Wajib jadi teladan 


Kemuliaan akhlak Rasulullah SAW seperti dicerminkan dalam al-Quran, wajib dijadikan teladan dan ditaati sepanjang kehidupan ini. 

Firman Allah SWT: “Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah Allah) dengan jelas nyata.” (Surah at-Taghaabun, ayat 12) 

Bukti penegasan ‘taat kepada Rasulullah’ terdapat dalam kalimah syahadah iaitu perakuan kewujudan Allah dan menafikan tuhan selain-Nya. Dengan itu, seluruh umat Islam wajib bersatu dan menolak segala bentuk atau konsep tuhan yang lain daripada Allah SWT.

Yakin dan percayalah antara agenda yang diberi keutamaan dalam misi Rasulullah SAW menyebarkan Islam ialah dengan memperkasakan akidah ummah. Umat Islam diikat dengan erat melalui konsep tauhid, kiblat, kitab dan pemimpin yang satu. 


Namun dalam pada itu, Baginda juga sentiasa diterjah dengan pelbagai ancaman musuh Islam yang didalangi orang Yahudi untuk mengkucar-kacirkan pegangan dan fahaman umat Islam. Mereka menggunakan pelbagai pendekatan antaranya isu agama sebagai alat menghancurkan umat Islam.

Mereka menghasut sesetengah umat Islam yang lemah imannya dan hilang integriti untuk melanggari ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Mereka juga memperalatkan sebahagian pemimpin Islam yang dikaburi oleh keghairahan untuk mendapatkan kuasa.

Oleh itu, tidak menghairankan ada umat Islam hari ini yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, tetapi pada masa sama telah mentafsir Islam mengikut hawa nafsu. Mereka sanggup melakukan tindak-tanduk mengikut kemahuan sendiri. 

Besarnya pengaruh nafsu dan peranan syaitan dalam kehidupan terbukti apabila mereka tanpa segan silu mengutamakan kepentingan diri, mengutamakan kebendaan walaupun nyata bercanggah dengan al-Quran dan sunnah.

Sedarlah, inilah masanya umat Islam bersatu bagi memelihara kesucian agama Islam dan mempertahankan akidah umat Islam.

Janganlah ada segelintir umat Islam yang hanya pandai berbicara soal Islam, namun pada masa sama sanggup menggadaikan maruah dan agama sendiri. Lebih menyedihkan, ada umat Islam yang langsung tidak sensitif, sanggup menggadaikan akidah dan masa depan ummah demi kepentingan diri.

Laksana ajaran dibawa Rasulullah

Sempena sambutan Maulidur Rasul, marilah kita menjana peningkatan dalam penghayatan dan ketaatan melaksanakan ajaran dibawa oleh Rasulullah SAW. 

Marilah kita mempertahankan kemuliaan Rasulullah SAW dari sebarang penghinaan, mencontohi akhlak, keperibadian dan teladan yang ditunjukkan Nabi SAW dalam setiap tindakan. Jadikan sunnah Rasulullah SAW sebagai amalan hidup.

No comments:

Post a Comment