Tuesday 30 April 2013

PENGUNDIAN AWAL BERMULA


Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menunjukan jarinya yang telah dicalit dengan dakwat kekal selepas pengundian awal bagi Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman.-Foto BERNAMA
KUALA LUMPUR: Anggota polis diseluruh negara mula mengundi awal secara berperingkat dengan menggunakan dakwat kekal buat pertama kali.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar menjadi individu pertama membuang undi di sini, sementara anggota polis di seluruh negara akan mengundi di Ibu Pejabat Kontigen (IPK) Polis seluruh negara.
Sewal pukul 8.30 pagi, anggota polis mula beratur untuk mengundi di Dewan Mess Bukit Aman dan Dewan Perkep.
Anggota polis mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi pasukan terawal mengundi menggunakan dakwat kekal buat pertama kali dalam PRU-13.
Ismail ketika ditemui selepas membuang undi berkata anggota polis berasa bangga diberi penghormatan untuk menjadi kumpulan pertama mengundi menggunakan dakwat kekal.
"Saya juga perlu mengikut prosedur dalam membuang undi.
"Jika tidak, Ketua Polis Negara tidak akan berada di sini," katanya dalam nada bergurau.
Sementara itu di Lumut, seramai 12, 776 anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)mengundi di pusat pengundian di SMK TLDM di pangkalan tentera di sini.
Anggota polis Perak beratur untuk menunggu giliran membuang undi di Ibu Pejabat Kontinjen Polis Perak pada Selasa.
Undi mereka akan dikira bagi Parlimen Lumut yang ditandingi oleh calon Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Kong Cho Ha dan calon Parti Keadilan Rakyat, Laksamana Pertama (B) Mohd Imran Abdulk Hamid.
Anggota TLDM turut mengundi bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pangkor di mana BN diwakili oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, PKR Mohd Saifullah Mohd Zulfilfi dan calon Bebas, P. Bernard dalam saingan tiga penjuru.
Kong, dan Laksaman Pertama Mohd Imran dan Mohd Saifullah turut hadir di pusat pengundian pagi Selasa.

Credit: Farek Zolkepli/Elween Loke.

No comments:

Post a Comment