Tuesday 9 April 2013

AMAL AL QURAN BAWA KEJAYAAN


Dini Mardiana menunjukkan 
Kertas 9A+ setelah 
berjaya mendapat 
keputusan cemerlang 
dalam 
SPM 2012, di Kota Bharu, 
semalam.

Baca al-Quran rahsia peroleh 9A+


KOTA BHARU 21 Mac - Amalan membaca al-Quran untuk merangsang perkembangan otak membuahkan hasil apabila Dini Mardiana Mohd. Radzuan, 18, diumumkan antara 15 pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2012 peringkat negeri.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Ahmad Maher yang memperoleh 9A+ itu memberitahu, sejak kecil ibunya, Rusnani Kamaruddin, 54, dan ayahnya, Mohd. Radzuan Mohamad, 56, seorang jurutera telah membiasakannya membaca al-Quran setiap hari.

Berkongsi kejayaannya, anak bongsu daripada empat beradik itu memberitahu, dia belajar secara berkumpulan dengan rakan-rakan di sekolah dan memperuntukkan lima jam sehari untuk mengulang kaji pelajaran di rumah.

"Saya belajar dengan tekun dan sabar. Bagi saya dalam perjuangan mesti ada dugaan dan cabaran daripada Allah. Jadi, sebagai pelajar Islam, saya perlu bersabar dengan segala dugaan kerana setiap kesusahan itu ada kesenangan," katanya.

Dini Mardiana memperoleh A+ dalam subjek Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Agama Islam, Matematik, Matematik Tambahan, Biologi, Fizik, Kimia dan Sejarah.

Selain fokus dalam kelas, Dini Mardiana juga sentiasa mengerjakan solat sunat dan sering bertanya kepada guru mengenai subjek yang tidak difahami.

"Saya juga mengikuti kelas tuisyen yang diadakan di sekolah selain mengambil tuisyen luar kerana ia amat membantu saya memahami lagi mata pelajaran tersebut," katanya yang bercita-cita melanjutkan pelajaran ke luar negara dalam bidang kejuruteraan.

No comments:

Post a Comment