Monday 22 April 2013

KOMPLOT PENGUSIRAN MUSLIM ROHINGYA


Pakatan usir Muslim RohingyaFoto daripada HRW menunjukkan seorang anggota polis mengacu senapang ketika keganasan etnik meletus di Sittwe, Rakhine. - Foto AFP
Bangkok: Kerajaan Myanmar bersama sami Buddha melakukan penghapusan etnik Rohingya selepas 125,000 penduduk Islam terpaksa lari dari rumah di negeri Rakhine dan kubur mangsa bunuh beramai-ramai ditemui. 

Dakwaan itu dibuat pertubuhan hak asasi manusia Human Rights Watch (HRW) di sini semalam.
Penduduk Rohingya yang tidak diiktiraf sebagai rakyat Myanmar berhadapan dengan jenayah kemanusiaan termasuk pembunuhan, penindasan, pengusiran dan dipaksa berpindah, lapor HRW yang berpejabat di New York. 


Galak rusuhan 
Pertubuhan itu menuduh pihak berkuasa Myanmar, pemimpin komuniti dan sami menganjur dan menggalakkan rusuhan dengan sokongan pasukan keselamatan negeri menyerang perkampungan Rohingya di Rakhine, Oktober lalu. 

Kerajaan Myanmar melakukan penghapusan etnik terhadap penduduk Rohingya sehingga hari ini dengan menafikan bantuan dan menyekat kebebasan bergerak, kata Timbalan Pengarah HRW di Asia, Phil Robertson. 

Penghapusan etnik secara asasnya ditakrif sebagai dasar satu etnik atau kumpulan agama untuk menghapuskan kumpulan lain dari kawasan tertentu secara ganas. 
Di Rakhine, lebih 125,000 penduduk Rohingya yang dipaksa meninggalkan kediaman mereka, tidak diberi bantuan kemanusiaan dan tidak dapat pulang ke rumah mereka. 

180 mati 
Selain itu, 180 orang mati dalam dua keganasan etnik di Rakhine sejak Jun 2012, kata angka rasmi tetapi HRW percaya angka sebenar mungkin lebih tinggi. 

Dalam laporan berdasarkan 100 temu bual, HRW mendapat bukti empat kawasan kubur besar di Rakhine dan menuduh pasukan keselamatan memusnahkan bukti pembunuhan. - AGENSI

No comments:

Post a Comment