Saturday 27 April 2013

SOP KESELAMATAN KASTAM


SOP keselamatan pegawai Kastam dikaji


KUALA LUMPUR 26 April - Standard Prosedur Operasi (SOP) membabitkan soal keselamatan pegawai kanan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) akan dikaji semula bagi memantapkan langkah keselamatan sedia ada.

Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Khazali Ahmad berkata, langkah itu bertujuan mengelak kejadian buruk menimpa pegawai Kastam berulang.

"Sebelum ini kita ada SOP sendiri membabitkan keselamatan pegawai kanan Kastam namun perlu dirangka semula untuk kebaikan semua pihak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis pengebumian Allahyarham Datuk Shaharuddin Ibrahim yang juga Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman dan Cukai Dalam Negeri) di Tanah Perkuburan Islam Presint 20 di sini hari ini.

Dalam kejadian pukul 8.15 pagi, Allahyarham mati ditembak dua lelaki bermotosikal semasa dalam perjalanan ke pejabatnya iaitu ketika kenderaan dinaikinya berhenti di persimpangan lampu isyarat dari Lebuh Sentosa ke Lebuh Wawasan.

Dalam pada itu, Khazali turut melahirkan perasaan sedih dengan pemergian Allahyarham yang disifatkan sebagai seorang yang tegas tetapi mesra.

Katanya, pemergian Allahyarham namun sedikit pun tidak melunturkan semangat pegawai dan anggotanya untuk terus berkhidmat sebagai penguat kuasa bagi membanteras kegiatan yang menyalahi undang-undang.


No comments:

Post a Comment