Monday 1 April 2013

MARI KASIHI KANAK-KANAK


Besarkan anak dengan kasih sayang


SALAH satu hak anak ialah dibesarkan dengan penuh kasih sayang. Ini bermakna ibu bapa yang membesarkan anak-anak dengan kebencian, pergaduhan, merasa tertekan dan takut akan mengakibatkan anak-anak mengalami gangguan emosi. 


Gangguan emosi seperti ini mengambil masa untuk menunjukkan kesan dan yang paling biasa ialah anak-anak mengalami kemurungan, ponteng sekolah dan sakit. Sakit yang paling biasa dialami ialah muntah-muntah, sakit kepala dan demam.

Anak adalah amanah Allah SWT kepada ibu bapa. Kita perlu ingat bahawa Rasulullah SAW sangat menyayangi kanak-kanak. Baginda sering dilihat bermain dengan cucu-cucunya, Hassan dan Hussien. Dalam satu hadis disebutkan Nabi SAW sujud lama ketika sedang solat kerana cucu Baginda sedang duduk di atas tengok. Baginda juga pernah berkata kepada seorang sahabat “Sesiapa yang tidak menyayangi kanak-kanak, tidak akan disayangi."

Islam percaya melentur buluh biarlah daripada rebung, namun Islam melarang memukul kanak-kanak. 

Zaman saya kecil dahulu, merotan anak adalah suatu perkara biasa bagi ibu bapa. Ia adalah satu cara mendisiplin anak. Tetapi ibu bapa dahulu tidak merotan untuk menyakitkan atau menyiksa. Mereka merotan dengan ranting pokok bunga yang kecil dan biasanya dirotan di kaki. Kebiasaannya kerana bermain sehingga lupa sudah masuk waktu Maghrib, tidak bersolat atau terlalu asyik bermain sehingga lupa sudah lewat petang.

Lumrahnya, yang mengejar dan merotan adalah ibu. Walaupun ibu bapa merotan atau menghukum anak kerana tidak mendengar kata atau nakal, tidak pernah pula kita mendengar anak didera dengan teruk hingga patah, cedera atau mati. Malah ibu bapa memastikan anak makan malam sebelum tidur walau siangnya dirotan.

Kehidupan berkeluarga seperti itu mengeratkan hubungan kekeluargaan. Anak-anak dan ibu bapa berbual semasa mereka sambil menjamu hidangan. Banyak yang dilahirkan pada waktu maka termasuk rasa sedih, rasa gembira dan sebagainya.

Ibu bapa dahulunya tidak pandai melahirkan rasa kasih sayang kepada anak-anak. Malah ada bapa malu mencium anak lelakinya di khalayak kerana tidak biasa berbuat demikian. Hubungan antara ayah dan anak sangat formal kerana formaliti itu menimbulkan rasa hormat anak kepada ayahnya. Ayah pula mempamerkan rasa kasihnya kepada anak dengan membawa makanan pulang ke rumah, menjamu anak dengan juadah yang dibeli dengan titik peluhnya.

Walaupun hubungan yang terjalin itu nampak renggang, namun ayah tetap mengetahui apa yang berlaku kepada anaknya melalui isteri. Zaman dahulu, oleh kerana kebanyakan ibu tidak bekerja, jadi mereka insan paling penting dalam kehidupan seorang anak. Ibu adalah segala-galanya: ibu, guru, kawan, kakak, jurucakap, juruwang dan sebagainya.

Pulang dari sekolah, ibu sudah menunggu di pintu. Makan tengahari telah terhidang dan kepada ibulah tempat menceritakan segala kejadian sepanjang hari. Ibulah penyelamat, penenang dan pengubat segala masalah.

Oleh kerana anak ada tempat untuk bercerita, masalah emosi anak banyak diselesaikan lebih awal melalui terapi naluri ibu.

Hari ini, kebanyakan ibu bekerja dan dalam kesibukan menjalankan tugas, ibu perlu memberi ruang masa kepada anak-anak untuk bercerita dan mendapat simpati. Dengan itu anak tidak perlu mendapat pandangan atau nasihat rakan-rakan sebayanya dalam menyelesai masalah di samping rasa mereka disayangi.

Zaman berubah, kini ramai anak-anak menghabiskan masa di pusat jagaan. Menambahkan lagi keterbatasan masa ibu bapa bersama dengan anak-anak. 

Ibu bekerja menghadapi masalah kekangan masa untuk melayan anak-anak. Sepanjang hari bertugas, bila pulang, mereka sibuk dengan urusan di rumah (bagi yang tiada pembantu). Badan menjadi bertambah letih dan apabila anak bercerita, ibu tidak dapat memberi perhatian. Akhirnya anak rasa tidak dihargai atau disayangi.

Saya sering menemubual kanak-kanak dalam tahanan dan antara sebab mereka melakukan kesalahan jenayah ialah kerana merasa jemu tinggal di rumah atau rasa terbiar. Akhirnya anak melepak dan terjebak dengan gejala sosial, kesan daripada merasa diri tidak dipedulikan. Memburukkanlagi keadaan, bukan sahaja ibu bapa mereka sibuk bekerja tetapi apabila di rumah mereka sering bertengkar. Anak merasa tertekan dan ini adalah salah satu penderaan emosi.

Ada juga ibu bapa yang menyalahkan anak mereka setiap kali mereka bertengkar. Perkataan seperti “Ini kamulah ni", “Kalau tidak kerana kamu, kita tidak sesusah ini" “Anak sial", “Anak tak guna". Semua kata-kata ini keluar daripada mulut ibu bapa dan ini termasuk dalam penderaan emosi. Ramai kanak-kanak hari ini mengalami tekanan, kemurungan dan ada ciri-ciri ingin membunuh diri.

Jika dibiarkan anak-anak ini boleh membahayakan dirinya dan orang sekelilingnya. Bahkan, bagi anak-anak yang tidak diberikan didikan agama mereka membesar dalam keadaan tidak menyintai Allah SWT sebagai penciptanya. Malah menyalahkan Allah SWT pula. Apabila pegangan agama tidak kuat ditambah dengan tekanan yang dialami, jadi mereka akan mencari kedamaian dan ketenangan dengan mengambil dadah, minum arak dan berseronok-seronok. Bagi mereka bahan-bahan ini dapat menghilangkan kedukaan dan kesengsaraan yang dilalui.

No comments:

Post a Comment