Sunday 28 April 2013

MARI ZAHIRKAN KASIH SAYANG

Umat hidup berkasih sayang, jangan rosakkan Islam
Sememangnya menjadi kewajipan bagi mereka yang mengaku Muslim untuk berakhlak mulia. Mereka bergaul dengan masyarakat penuh lemah-lembut dan bertolak ansur, pintar dan berintegriti. Kedudukan mereka di kalangan masyarakat seperti bunga yang berkembang mekar, berbau harum dan halus.


Mereka bersikap penyayang dan merendah diri. Ini kerana mengucapkan perkataan yang baik adalah hasil daripada akhlak yang terpuji. Manakala pengucapan perkataan yang buruk adalah hasil daripada akhlak yang keji. 


Justeru, akhlak yang baik menuntut jiwa yang pengasih dan bersikap lemah lembut. Akhlak yang jahat pula menuntut sikap benci-membenci serta saling membelakangi antara satu sama lain. Akhlak yang baik adalah sesuatu yang tidak dapat disembunyikan kelebihannya dalam Islam. 

Adalah menjadi kewajipan bagi setiap individu Muslim menzahirkannya. Dan perbuatan seperti ini adalah sesuatu yang dipuji oleh Allah SWT sebagai mana pujian-Nya terhadap Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang terpuji.” (Al-Qalaam: 4)

Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Kebanyakan perkara yang memasukkan manusia ke dalam syurga ialah ketakwaan kepada Allah dan mempunyai akhlak yang baik.” (Riwayat at-Tirmidzi)

Sayidina Usamah bin Zaid mengatakan: “Katakanlah kepada kami wahai Rasulullah, apakah pemberian paling baik yang diberikan Allah kepada manusia? Lalu Baginda SAW bersabda: “Akhlak yang baik.” (Riwayat Ibn Majah) 
Baginda SAW bersabda lagi: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” (Riwayat al-Bukhari)

Di dalam hadis yang lain Baginda Rasulullah SAW bersabda: “Sesuatu yang paling berat ditimbang oleh Allah ialah akhlak yang baik.” (Riwayat at-Tirmidzi)

Rasulullah SAW adalah seorang yang merendah diri dan bersungguh-sungguh dalam melakukan kerja. Baginda SAW selalu memohon kepada Allah SWT supaya menghiaskan diri Baginda dengan adab-adab yang baik dan akhlak yang terpuji. Baginda selalu berdoa: “Ya Allah, perelokkanlah rupa paras dan akhlakku.” - (Riwayat Ahmad, Abu Ya’la, Ibn Hibban)

Dalam hadis yang lain, Baginda SAW juga berdoa: “Ya Allah jauhkanlah dariku akhlak yang keji.” (Riwayat at-Tirmidzi, Ibn Hibban)

Lalu Allah SWT memperkenankan permintaan Baginda SAW dengan firman-Nya: “Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka menjadi baik serta lurus.” (Al-Baqarah: 186)

Berdasarkan ayat di atas, kita dapati bahawa Allah SWT menurunkan al-Quran kepada Baginda SAW dan al-Quran jugalah yang membentuk keperibadian Baginda SAW. Lalu akhlak Baginda SAW menjadi indah seperti al-Quran.

Sa’id bin Hisyam RA menyatakan: “Saya telah masuk menghadap Sayidatina Aisyah dan bertanyakannya tentang akhlak Rasulullah SAW. Lalu beliau mengatakan: Adakah kamu membaca al-Quran? Saya menjawab: Sudah tentu. Lalu beliau menyambung lagi: Akhlak Rasulullah SAW adalah seperti al-Quran.” (Hadis sahih)

Sebagai penentangan terhadap akhlak yang baik, Allah SWT telah mendatangkan larangan daripada melakukan perbuatan yang keji. Hal ini terbukti dengan hadis-hadis yang banyak. Sebahagian daripadanya ialah sabda Nabi SAW kepada isterinya Syaidatina Aisyah: “Hendaklah kamu bersikap lemah lembut dan jangan sesekali bersikap kasar dan mengucapkan perkataan yang keji.” (Riwayat al-Bukhari)

Dalam hadis yang lain Baginda SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah SAW tidak menyukai perkataan yang buruk dan orang yang bodoh sombong serta orang yang melaungkan perkataan yang keras di pasar-pasar. Mereka itu alim dalam urusan dunia tetapi jahil dalam urusan akhirat.” (Riwayat al-Baihaqi, Ibn Hibban)

Sayidina Anas bin Malik RA mengatakan: “Rasulullah SAW tidak pernah mencela dan tidak pernah melafazkan kata-kata yang buruk.” (Riwayat al-Bukhari)

Kesimpulannya, umat Islam wajib mempunyai budi pekerti yang mulia sebagai mana yang ditunjukkan Nabi SAW. Kita perlu bersikap penyayang dan belas kasihan terhadap saudara seagama dan bersikap tegas tetapi berhemah dengan bukan Islam serta berusaha untuk menarik minat mereka kepada Islam. Ingatlah bahawa setiap umat Islam adalah duta kepada agama Islam itu sendiri. Jangan sesekali merosakkan reputasi agama dengan kelakuan kita.


Credit: Ust Zamihan Mat Zin Al-Ghari

No comments:

Post a Comment