Saturday 27 April 2013

Wanita diculik along sempat SMS suami

Johor Bahru: Tindakan pantas seorang suri rumah menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada suami menyelamatkannya daripada dilarikan along.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob, berkata polis juga berjaya menahan penjenayah terbabit. 



Ugut bawa lari ke KL

Mereka juga meminta mangsa membayar sekurang-kurangnya RM500 dan jika gagal, dia akan dibawa ke Kuala Lumpur, katanya pada sidang media di pejabatnya, semalam.

Zainuddin berkata, akibat gagal menjelaskan bayaran itu, kumpulan terbabit memaksa wanita berkenaan masuk ke dalam sebuah kereta.

Bagaimanapun, wanita itu sempat menghantar SMS kepada suaminya termasuk memaklumkan jenis kenderaan dan nombor pendaftarannya. Suami mangsa yang bekerja di Larkin segera menghubungi polis. 
Polis berjaya mengesan kereta suspek di Taman Nusa Idaman, Bukit Indah di sini,jam 6.45 petang, katanya.



Seorang suri rumah berusia 20 tahun berdepan detik cemas apabila diculik selama dua jam 15 minit dari rumahnya di Taman Suria Muafakat di sini, kelmarin oleh sekumpulan along akibat kegagalan suaminya membayar pinjaman RM500 kepada kumpulan terbabit.
Dalam kejadian kira-kira jam 4.30 petang itu, mangsa bersendirian di rumah sebelum didatangi sekumpulan along terbabit.
Namun tindakan pantas mangsa menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada suaminya, seorang juruelektrik di bandar raya ini, ketika berada di dalam kereta along berkenaan berjaya menyelamatkannya daripada dilarikan sehingga ke Kuala Lumpur.

Hasil maklumat disampaikan oleh suaminya yang berusia 23 tahun kepada polis, kumpulan along terbabit yang terdiri daripada empat lelaki berumur 23 hingga 47 tahun berjaya ditahan kira-kira 15 kilometer dari kediaman mangsa.
Foto
ZAINUDDIN (tengah) bersama pegawainya menunjukkan beberapa senjata yang ditemui bersama suspek.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob berkata, tindakan pantas mangsa bukan saja berjaya menyelamatkan nyawanya, tetapi pada masa sama membantu pihaknya menahan kumpulan along terbabit.

Beliau berkata, semua suspek ditahan reman di lokap IPD Johor Bahru Selatan untuk siasatan lanjut.

Polis menemui beberapa senjata seperti kayu panjang, dua rotan dan satu buku lima dalam kereta suspek yang dipercayai digunakan untuk tujuan kekerasan ketika menuntut hutang, katanya.

Beliau berkata, mangsa ditemui dalam keadaan selamat dan kes disiasat mengikut Seksyen 365 Kanun Keseksaan serta Seksyen 384 kerana menculik dan melakukan ugutan serta pemerasan.

No comments:

Post a Comment