Friday 12 April 2013

Anggota polis mengaku tidak bersalah sembunyi maklumat pengganas

TAWAU - Seorang anggota polis yang menghadapi pertuduhan sengaja tidak memberi maklumat mengenai pengganas mengaku tidak bersalah di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Koperal Hassan Ali Basari, 55, berasal dari Semporna, didakwa melakukan kesalahan itu di Pejabat Ketua Cawangan Khas Daerah, Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu pada 9 Februari hingga 3 Mac lalu.

Bagi kesalahan itu dia didakwa mengikut Seksyen 130M Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Hakim P Ravinthran yang mendengar kes itu menetapkan 24 hingga 28 Jun untuk perbicaraan.

Hassan yang digari dan dipakaikan 'straight jacket' kelihatan tenang sepanjang prosiding.

Dia diwakili peguam Kamarudin Mohd Chinki manakala barisan pendakwaan diketuai Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Kamarudin pada awalnya memohon mahkamah mempertimbangkan supaya membenarkan isteri Hassan bertemu dengan anak guamnya kerana sejak ditahan mereka dilarang berbuat demikian.

Ravinthran bagaimanapun menasihatkan Kamarudin supaya membuat permohonan rasmi berkenaan perkara tersebut.

Selain itu, Abdul Gani memberitahu mahkamah perbicaraan kes itu akan melibatkan lebih 10 saksi dan tidak akan dibicara bersama dengan kes lain yang turut melibatkan keganasan di Lahad Datu.

Dalam prosiding hari ini juga, sepuluh lagi warga Filipina berdepan hukuman mati atau penjara seumur hidup jika sabit kesalahan melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.




Sebelum ini, dua warga Filipina menghadapi tuduhan yang sama.    

Mereka yang didakwa melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong ialah Masir Aidin, Ismail Yasin, Anwar Salib Akhmad, Binhar Salib Akhmad, Virgilio Nemar Patulada @ Mohammad Alam Patulada, Salib Akhmad Emali, Wazir Osman@Abdul, Abd Hadi Mawan, Tani Lahad Dahi dan Julham Rashid. 

Kesemua mereka turut didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas bersama seorang lagi tertuduh Aiman Radie.

Salib Akhmad turut didakwa atas pertuduhan merekrut orang sebagai anggota kumpulan pengganas dan melindungi pengganas.

Bagi pertuduhan-pertuduhan tersebut, masing-masing didakwa melakukan kesalahan itu antara 9 Feb hingga 13 Mac lalu di beberapa lokasi iaitu di Kampung Tanduo (daerah Lahad Datu); Kampung Perigi (daerah Semporna); Kampung Madai Kunak (daerah Kunak); Ladang Atlas 2, Jalan Ulu Tungku (daerah Lahad Datu) dan Kampung Bakau (daerah Semporna).

Tiada sebarang pengakuan direkodkan kerana kesemua tertuduh tidak diwakili peguam.

Ravinthran menetapkan 14 Mei untuk pengurusan kes kesemua tertuduh. 

Mahkamah turut menetapkan tarikh yang sama untuk mendengar pengakuan lapan lagi warga Filipina yang telah didakwa di Mahkamah Tinggi sebelum ini. 

Pengakuan Atik Hussin Abu Bakar dan Basad Manuel yang didakwa melancarkan perang dan menganggotai kumpulan pengganas masih tidak direkodkan hari ini kerana mahkamah perlu meneliti kebenaran pelantikan dua peguam untuk mewakili kedua tertuduh.

Peguam Abdul Ghani Zelika dilantik untuk mewakili Atik Hussin manakala Ram Singh bagi pihak Basad.

Enam tertuduh lagi iaitu Lin Mad Salleh, Holland Kalbi, Habil Suhaili dan Timhar Hadir, Kadir Uyung dan Lating Tiong masih tidak diwakili peguam dan tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Lin, Holland, Habil dan Timhar Hadir didakwa menjadi anggota kumpulan pengganas manakala Kadir dan Lating didakwa cuba melindungi sekumpulan pengganas.

Masing-masing didakwa melakukan kesalahan itu antara 9 Feb hingga 4 Mac di pelbagai lokasi seperti Kampung Tanduo, Jalan Kastam Lama, Lahad dan di hadapan pos Pasukan Gerakan Am (PGA) Tanjung Labian, kesemuanya di Lahad Datu.

Bagi kesalahan memerangi Yang di-Pertuan Agong, kesemua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung atau penjara seumur hidup dan denda.

Bagi tuduhan menganggotai kumpulan pengganas, mereka didakwa mengikut Seksyen 130KA kanun yang sama dan tuduhan melindungi pengganas, mengikut Seksyen 130K Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 511 kanun yang sama.

Kedua-dua pertuduhan itu (menganggotai dan melindungi pengganas) membawa hukuman penjara seumur hidup dan denda. 

Seksyen 130E iaitu merekrut orang sebagai anggota kumpulan pengganas atau untuk menyertai perbuatan pengganas pula membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun.

Berikutan pendakwaan hari ini, jumlah tertuduh warga Filipina adalah seramai 19 orang dan seorang warga tempatan.

Mahkamah tidak membenarkan kesemua tertuduh diikat jamin kerana mereka ditahan mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (Sosma) 2012. 

Kesemua tertuduh dibawa ke mahkamah kira-kira pukul 8.15 pagi dengan menaiki empat buah trak diiringi lebih 10 kenderaan polis.

Keadaan di sekitar mahkamah dikawal ketat sejak semalam dan hanya seorang wakil media dan tiga wakil kedutaan Filipina dibenarkan masuk.

Daripada 20 tertuduh itu, 13 orang dipakaikan 'straight jacket' dan digari dan selebihnya digari sahaja. -
 

Credit: Bernama

No comments:

Post a Comment