Wednesday 6 March 2013

Security forces stay on full alert


FORCEFUL RESPONSE: Strike by army and police sends a message to terrorists.


Photo: Anggota tentera menaiki kereta perisai dilihat melalui jalan ke FELDA Sahabat 17 yang menjadi lokasi serangan terhadap kumpulan penceroboh.

Serangan terhadap kumpulan pengganas bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datu, semalam adalah demi menjaga maruah dan kedaulatan negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berkata kerajaan perlu mengambil tindakan sewajarnya bagi mempertahankan tanah air seperti dituntut oleh rakyat selepas usaha mengelakkan pertumpahan darah menerusi rundingan dengan kumpulan yang mendakwa Tentera Sultan Sulu itu tidak diendahkan.

LAHAD DATU: THE attack against the Sulu terrorists yesterday marked the first collaboration between the police and the armed forces in recent decades to protect the the country's sovereignty.
Called Ops Daulat, the strike sent a strong message against any party threatening the security of Malaysians.

Pasukan Malaysia Tewaskan 13 Anggota Tentara Sulu
In a joint press conference by Defence Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi and Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein, both said this was the response Malaysians have been waiting for.
Photo: Ops Daulat diteruskan pagi ini, keadaan terkawal
2013/03/06 - 09:51:29 

LAHAD DATU: Operasi memburu saki-baki penceroboh bersenjata dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, dekat sini diteruskan hari ini.

Keadaan di Lahad Datu dan Semporna masih terkawal.
Di kawasan Felda Sahabat, kawalan pasukan keselamatan negara di bawah Ops Daulat masih ketat dengan zon penampan dikuat kuasa di kawasan-kawasan sekitar 10 kilometer persegi dari Kampung Tanduo.

Keadaan masyarakat setempat di kawasan terbabit berjalan seperti biasa dengan penduduk keluar melaksanakan rutin harian mereka. Di bandar Lahad Datu, kira-kira 130 kilometer dari Kampung Tanduo, keadaan masih terkawal dan tenang.

Di SEMPORNA keadaan juga dilapor tenang dengan masyarakat meneruskan tugasan harian mereka serta premis perniagaan dibuka seperti biasa pada pagi ini. 

Mengenai berita askar2 sulu sudah bersedia ke Sabah itu adalah berita palsu. KPN berkata, semua perairan negara laut & udara Sabah sudah dikawal ketat pihak berkuasa. 

Semasa prosedur mopping pagi ini, beberapa mayat pemberontak dijumpai. KPN akan membuat kenyataan rasmi di TV 1 dari masa kesemasa.
"Our patience was tested to the limit. We will not take our security and sovereignty for granted," said Zahid.
He gave an assurance that the security forces will remain on full alert and urged the people in Sabah to have confidence in them.
"Do not listen to rumours.
"This operation is focused on a few 'hot' zones and if there are to be any intrusions the armed forces and the police will be on full alert."
Zahid said there have been many postings on the social media, most of which had created confusion among the public.
"We have checked all of it and we are closely monitoring it."
Photo: Berita Terkini Dari Lahad Datu

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar sekali lagi menegaskan keadaan keselamatan di Kunak, Sandakan dan Semporna adalah terkawal.

Beliau turut menafikan khabar angin mengenai huru-hara berlaku di Kunak, Sandakan dan Semporna.  Sehingga kini keadaan keselamatan masih terkawal dan tiada keadaan huru-hara seperti digembar-gemburkan dalam media sosial.

Ucapkan selamat tinggal kepada penerbangan belasan jam, pemeriksaan kastam ataupun pemilikan pasport antarabangsa.

Namun penduduk pekan ini hanya perlu membayar kos 'pakej' serendah RM5 dengan menaiki bas mini untuk sampai ke sana.

Jangan salah sangka. Paris yang dimaksudkan bukanlah kota fesyen yang terletak 11,500 kilometer (km) jauh, tetapi sebenarnya adalah Kampung Paris yang terletak 70 km dari Lahad Datu.

Lahad Datu bukanlah sebuah pekan besar, tetapi mempunyai peranan besar ke atas pembangunan negeri Sabah terutama dari segi ekonomi dan pelancongan.

Di kelilingi industri kelapa sawit, ladang-ladang yang diusahakan secara persendirian mahupun oleh gergasi korporat terbentang luas sejauh mata memandang, sedia untuk memenuhi permintaan minyak sawit untuk pasaran tempatan dan antarabangsa.

Aktiviti ekonomi lain berasaskan penanaman yang dijalankan di sini termasuklah perusahaan kelapa kering (kopra) bagi menghasilkan minyak goreng, getah serta koko yang menjadi punca rezeki masyarakat tempatan.

Kedudukannya yang terletak di tepi laut, turut menggalakkan aktiviti perikanan. Selain ikan, perairan di sini kaya dengan udang harimau, udang kertas, ketam bakau dan rumpai laut.

Menurut laman web pejabat daerah, kaum yang tinggal di sini terdiri daripada suku kaum Kadazan-Dusun, Dusun Subpan, Dusun Bagahak, Suluk, Bajau, Cina, Kokos, Iranun, Bugis, Timor, Tidong, Jawa, Sungai, Idahan dan Kagayan. Laman web yang sama juga menyatakan asal perkataan Lahad Datu adalah daripada bahasa kaum Bajau.

Perkataan Lahad membawa erti tempat manakala Datu membawa erti orang kenamaan pada zaman dahulu.

Tempat ini dinamakan sedemikian selepas penghijrahan golongan Datu, yang diketuai oleh Datu Puti, dari kerajaan Suluk. Ini susulan penyerahan kuasa kawasan ini kepada Sultan Suluk oleh Sultan Brunei pada 1879.

Dikatakan juga nama asalnya sebelum peristiwa ini ialah Kerugau yang bererti batu karang bertompok-tompok di sekitar pantai dari Kunak hingga ke Membatu, yang terletak di Tungku.

Lokasi pekan ini juga strategik sebagai perantara untuk industri pelancongan. Lembah Danum, Taman Hidupan Liar Tabin dan Muzium Arkeologi Batu Tulug semuanya boleh dilawati dengan menggunakan kenderaan darat.

Lembah Danum menempatkan Hutan Simpan Ulu Segama Malua yang kaya dengan spesis yang jarang ditemui seperti Gajah Pygmy Borneo iaitu spesis gajah terkecil di dunia, Badak Borneo Sumatera, Orang Utan, Tembedau dan pelbagai spesis bunga orkid liar.

Dengan kemewahan flora dan faunanya, tidak hairanlah kawasan ini dikenal pasti sebagai antara kawasan ekosistem paling padat di dunia.

Taman Hidupan Liar Tabin pula terkenal dengan kawah lumpur yang menjadi sumber mineral haiwan di sini.

Para pengunjung berpeluang melihat kesan tapak kaki yang masih 'segar'. Di sini juga terdapat Pusat Perlindungan Badak Sumbu Borneo Sumatera yang menempatkan tiga ekor badak sumbu dalam usaha membiakkan spesies yang semakin terancam ini.

Selesai melawat tempat-tempat berkenaan, pelancong boleh memilih untuk ke Sandakan yang terkenal dengan Pusat Perlindungan Orang Utan Sepilok atau ke Samporna yang menjadi pintu masuk ke Pulau Perhentian dan Pulau Mabul.

Kedua-dua pulau ini terkenal dengan kecantikan landskap di darat dan dasar laut, turut mendapat jolokan sebagai syurga dasar laut kepada peminat aktiviti selaman skuba.

Kemampuan Lahad Datu untuk menyediakan pengalaman lengkap di darat dan laut boleh dijadikan batu loncatan ke arah hab pelancongan jika dipakej dengan betul dan menarik.

Pekan yang sedang melalui proses pembangunan yang pesat ini adalah nadi buat kehidupan masyarakat baik di Lahad Datu sendiri, mahupun di kawasan sekelilingnya seperti Silabukan, Silam dan Kinabatangan.
Yesterday's operation saw the government putting to full use some of its key assets such as three F/A-18D Hornet and five Hawk 208 fighter jets.
More than 2,000 armed forces and police personnel were involved in the operation which began at 7am.
Zahid also expressed his gratitude for the understanding given by Philippine President Benigno Aquino on his stand against the group.

Liku-liku Sejarah Klaim Sabah
He said the Sulu terrorists who make up a small number in their country and Sulu people in Sabah were different.
"There are Sulu people in Sabah who are Malaysians with Sulu lineage, or those who are permanent residents, but this action is focused on terrorists who came from Sulu."
Photo: TIADA ANGGOTA KESELAMATAN CEDERA DALAM SERANGAN OFENSIF DI LAHAD DATU 

Lahad Datu, 5 Mac - Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan tiada anggota keselamatan yang terbunuh atau cedera dalam serangan ofensif terhadap pengganas Sulu di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah awal hari ini.

"Alhamdulillah jelas tiada kecederaan langsung (di pihak anggota
keselamatan).

"Tapi dalam konteks pihak musuh, itu kita kena tunggu kerana sekarang ini masih dalam operasi," katanya pada sidang akhbar bersama Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi di Lahad Datu hari ini.

Tinjauan Bernama di pekan Chenderawasih yang terletak kira-kira tujuh kilometer dari Felda Sahabat 16 tengah hari ini mendapati beberapa ambulans bergerak di sekitar kawasan itu.

Selepas serangan ofensif pada pukul 7 pagi ini, sekitar kawasan itu kini tenang dan terdapat banyak sekatan jalan raya di sepanjang jalan ke pekan dan menuju ke Kampung Tanduo.

Bagaimanapun, bunyi deruan helikopter masih kedengaran di ruang udara kawasan itu dan di perairan pula kelihatan kapal-kapal Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Polis Marin dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) membuat rondaan.

Sementara itu, Ahmad Zahid berkata pasukan tentera menggunakan tiga jet pejuang F18 dan lima Hawk dalam serangan ofensif terhadap perkampungan yang menjadi kawasan pihak penceroboh.

Beliau berkata inilah adalah kali pertama operasi bersama antara ATM dan PDRM dan pihaknya sedang menjalankan usaha untuk menambah kekuatan anggota di kawasan itu.

"Apa yang ingin kami khabarkan kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa kepercayaan yang diberi kepada ATM untuk lakukan operasi sebaik ini dan untuk pertahankan negara telah memberi keberhasilan," katanya.

Ahmad Zahid berkata kerajaan melalui Majlis Keselamatan Negara (MKN) akan memberikan bantuan kemanusiaan, antaranya keperluan bekalan makanan kepada penduduk di Kampung Tanduo bagi memastikan mereka tidak menghadapi kesulitan.

Beliau berkata hubungan antara Malaysia dan Filipina tidak terjejas
berikutan insiden itu kerana ia hanya membabitkan sekelompok rakyat Filipina yang tidak mendapat restu daripada kerajaan negara itu.

"Apa yang penting hubungan yang baik antara kerajaan Malaysia dan kerajaan Filipina tetap dipertahankan," katanya.

Sementara itu, orang ramai boleh menghubungi Hotline di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah melalui talian 088-318555, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lahad Datu (089-881255) atau IPD Semporna (089-782020) untuk sebarang pertanyaan.- BERNAMA
He also assured displaced villagers that their welfare will be looked into by the ministries and the National Security Council.
"Their daily needs will be looked into, we do not want them to suffer for a long period," Zahid added.
Hishammuddin said the government wanted to avoid any loss of lives and bloodshed but as they waited, monitored and probed the incident, the situation became a threat and the decision to strike was made.
The Foreign ministry had also helped from the start of the standoff to resolve the problem.
"This operation is not over and we will continue what we have started," the home minister added.
.
Security forces members heading for Felda Sahabat 17. Pic by Osman Adnan

No comments:

Post a Comment