Wednesday 16 January 2013

Usah terpedaya harta dunia



Rasulullah bimbang ummah fakir kerana lebih utamakan nafsu

Rasulullah SAW dan sahabat menunjukkan contoh serta mengajar umat Islam mengenai amalan cermat supaya menjadi ikutan sehingga ke akhir zaman demi kebajikan bersama. Sifat boros dan tidak berhati-hati dalam urusan duniawi patut dijauhi kerana ia amalan syaitan. 

Alangkah indah jika umat Islam hidup sederhana, harmoni dan saling memahami serta membantu dalam urusan dunia.

Rasulullah SAW sendiri tidak terlalu khuatir jika umat Baginda menjadi fakir tetapi takut jika kita tertipu dengan hiasan dunia yang sementara, yang akan menyebabkan kita ke neraka.

Sebenarnya hiasan dunia juga boleh jadi penyebab kita ke syurga, jika kita bijak membuat pilihan. Justeru, cermat dalam urusan dunia adalah keutamaan umat Islam untuk dijadikan contoh kepada bukan Muslim.

Hari ini ramai suami yang mengabaikan tanggungjawab kepada isteri kerana tipu daya dunia terutama wanita cantik, arak dan judi, hiburan melalaikan, kehidupan sosial yang tiada siapa peduli, memungkinkan mereka memilih jalan tidak halal.

Begitu juga wanita yang bijak, apa juga peranan sama ada sebagai isteri, ibu, kakak, adik, ketua, pemimpin dan pekerja sekalipun, mereka perlu bertanggungjawab terhadap amanah. Jangan sesekali lupa untuk bercermat kerana impak wanita dalam pembangunan agama dan negara terlalu besar.

Tentulah umat Islam tidak rela terpedaya, kerana mereka telah diberikan petunjuk oleh Allah SWT supaya menjauhi kesesatan. Orang yang terpedaya ialah orang yang tidak cermat dalam urusan dunia.

Mereka tidak berjimat jika punya wang, mereka tidak rasa beruntung jika mempunyai masa, tidak berhati-hati apabila berbicara sewaktu orang ingin mendengar kata-katanya, lalu mereka membazirkan semuanya tanpa rasa bersalah. Akhirnya mereka tidak punya segala yang ada pada orang lain sama ada di dunia mahupun di akhirat.

Salman Al-Farisi pernah datang kepada Abu Bakar As Siddiq ketika beliau sakit dan menghadapi kematiannya. Lalu Salman berkata: “Berpesanlah kepadaku, wahai khalifah Rasulullah. Abu Bakar menjawab: Sesungguhnya Allah membukakan dunia untukmu kerana itu janganlah sekali-kali salah seorang dari kamu mengambilnya kecuali sekadar bekal keperluannya saja.”

Credit: Nik Salida Suhaila

No comments:

Post a Comment