Thursday 3 January 2013

CUACA BURUK DI INDIA


Lebih 100 maut akibat cuaca sejuk di utara India

NEW DELHI 4 Jan. - Jumlah kematian akibat cuaca sejuk melampau di wilayah utara India terus meningkat melebihi 100 orang dengan 23 kematian terbaharu dicatatkan semalam.

Jurucakap polis, Surendra Srivastava berkata, sekurang-kurangnya 114 orang dilaporkan terbunuh akibat cuaca sejuk melampau di Uttar Pradesh, dengan catatan 23 kematian terbaharu dalam tempoh 24 jam.

Katanya, kebanyakan mangsa merupakan penduduk yang tinggal di penempatan miskin dan gelandangan yang tidak ditempatkan di pusat-pusat perlindungan sementara.

Wilayah utara India mengalami cuaca paling sejuk buat pertama kali dalam tempoh 44 tahun, kelmarin dengan catatan suhu serendah 9.8 darjah Celsius.

Jabatan meteorologi tempatan berkata, rekod paling sejuk yang pernah dicatatkan sebelum ini adalah pada 1969 dengan suhu 4.8 darjah Celsius.

Jabatan tersebut menjelaskan, suhu sejuk luar biasa itu telah menyebabkan kabus tebal yang menghalang pancaran cahaya matahari dan menyebabkan lebih 30 penerbangan terpaksa dibatalkan. - AFP

No comments:

Post a Comment