Wednesday 7 August 2013

Lebaran masa menyimpul silaturahim

Serikan sambutan dengan sedekah, didikan sepanjang Ramadan diteruskan
Aidilfitri adalah kemenangan bagi umat Islam yang melepasi godaan nafsu dengan berpuasa menahan diri daripada mengikut nafsu sepanjang Ramadan. Bagi sesetengah orang, ia adalah hari untuk bergembira kerana tidak perlu lagi berpuasa.


Sebaliknya bagi segelintir umat Islam, Aidilfitri adalah hari berduka dan bersedih teringatkan orang tersayang yang telah tiada kerana meninggal dunia, bercerai, berada berjauhan atau teringat anak yang tidak dapat bersama.

Didikan sepanjang Ramadan diteruskan

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa amalan pada hari lebaran sepanjang Syawal adalah kesinambungan daripada amalan serta ketakwaan yang telah dijana sebulan Ramadan. Latihan dan pendidikan sepanjang Ramadan seharusnya berjaya mempengaruhi tingkah laku secara lebih positif, proaktif, dilanjutkan seterusnya pada Syawal serta bulan berikutnya.

Maka, sempena hari kemenangan ini sepatutnya umat Islam mengisi Aidilfitri dengan aktiviti yang terus mengekalkan diri dalam keadaan fitrah yang suci, setelah dosanya diampunkan Allah SWT pada Ramadan iaitu dengan menghidupkan sunnah Rasulullah SAW sepanjang Syawal.

Mulakan hari bahagia ini dengan mandi sunat Aidilfitri sebelum mengerjakan sembahyang sunat. Digalakkan memakai baju baru dan bersih dengan penghayatan bahawa ia dianjurkan oleh syariat, bukan bertujuan menunjuk-nunjuk. 


Imam Syafie dalam Kitab Al-Umm berkata, “Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian.”

Digalakkan makan dulu sebelum pergi sembahyang sunat hari raya. Diriwayatkan daripada Anas: “Biasanya Rasulullah SAW sebelum pergi solat Aidilfitri, terlebih dulu baginda makan beberapa biji kurma.” (Riwayat al- Bukhari) 

Bertakbir pada 1 Syawal amalan yang disyariatkan. Takbir pada Aidilfitri bermula ketika terlihat hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya iaitu selepas imam selesai berkhutbah.

Firman Allah yang bermaksud: “Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Baqarah, ayat 185) 

Sunnah bertakbir dengan lantang

Disunnahkan bertakbir dengan suara lantang ketika dalam perjalanan dari rumah menuju ke tempat solat untuk menunaikan solat Aidilfitri kerana bertakbir menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui.

Nabi SAW bersabda: “Hiasilah hari raya kamu dengan (membanyakkan bacaan) takbir, tahlil, tahmid dan taqdis (menyucikan Allah daripada sifat-sifat kekurangan).” (Riwayat at-Thabarani) 

Oleh sebab itu, umat Islam dianjurkan berjalan kaki menuju ke masjid serta disunnahkan juga mengikuti jalan berbeza ketika pergi dan kembali daripada mengerjakan solat hari raya.

Syiar yang paling utama menyambut Aidilfitri adalah mendirikan solat sunat Aidilfitri dua rakaat. Ibn Abbas meriwayatkan: “Rasulullah SAW telah keluar pada Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya.” (Riwayat al-Bukhari) 

Hari raya akan lebih bermakna jika kemeriahan diserikan dengan amalan bersedekah. Orang yang berkemampuan menghulurkan bantuan atau sedekah kepada mereka yang kurang bernasib baik. Tidak semua orang bernasib baik dan amalan bersedekah akan membawa kepada kesamarataan menyambut hari raya selain sebagai tanda kesyukuran terhadap rezeki yang Allah SWT kurniakan.

Masa merapatkan silaturahim

Inilah masanya untuk kita saling kenal mengenali dengan sanak saudara dan rakan taulan melalui amalan ziarah menziarahi. Bawa sekali pasangan dan anak-anak supaya masing-masing dapat mengenali lebih-lebih lagi jika tinggal berjauhan serta jarang berjumpa.

Aidilfitri adalah masa sesuai untuk bermaaf-maafan. Jangan ada rasa malu atau ego untuk meminta maaf. Kita yang harus memulakan untuk memohon maaf, jangan mengharapkan orang lain dan janganlah pula keras hati atau sombong untuk memberikan kemaafan.

Kita juga digalakkan mengucapkan selamat dan mendoakan kebaikan antara satu sama lain. Daripada Jubair bin Nufair, katanya: “Apabila sahabat Rasulullah SAW bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (semoga Allah menerima amalan kami dan amalanmu).”

Sebagai agama yang praktikal, setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya beribadah kepada Allah, maka usaha menimbulkan kegembiraan dan kemeriahan di Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam, asalkan ia dilaksanakan sesuai dengan lunas syarak.

Rasulullah SAW telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik berkata: “Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” (Riwayat al-Nasaai) 

Galak puasa sunat enam hari

Kegembiraan menyambut Aidilfitri dan melayan tetamu yang hadir berkunjung tidak seharusnya melupakan kita untuk menghidupkan malam dengan pelbagai ibadah. Semangat mengerjakan qiyam Ramadan haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada bulan seterusnya.

Digalakkan untuk mengerjakan puasa sunat enam hari Syawal. Sabda Rasulullah SAW: “Sesiapa yang berpuasa pada Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun.” (Riwayat Muslim) 

Kesempurnaan ibadah sepanjang Ramadan, disusuli amalan sunnah Nabi SAW sepanjang Syawal, akan menjadikan kita umat Islam yang mempunyai kekuatan jiwa dan iman untuk melangkah ke bulan seterusnya. 



Credit: Musa Awang, PGSM

No comments:

Post a Comment