Tuesday 27 August 2013

Idea gila Abott hina rakyat Indonesia

Jakarta: Seorang ahli perundangan kanan Indonesia semalam menyifatkan pelan calon yang diramalkan menang dalam pilihan raya Australia supaya membeli bot usang rakyat Indonesia bagi menyekat kebanjiran pemohon suaka ke negara itu sebagai gila. 

Tony Abott, yang mendahului Perdana Menteri Kevin Rudd, dalam tinjauan pendapat menjelang pilihan raya 7 September ini, mendedahkan pelan itu minggu lalu, berkata ia akan menghalang kapal kayu yang bocor jatuh daripada ke tangan penyeludup manusia.


Beribu-ribu pelarian mengharungi perjalanan melalui laut yang bahaya setiap tahun dari Indonesia dalam usaha tiba di Australia. Ramai yang maut apabila kapal karam. 


Tidak faham diplomasi 
Namun ketua suruhanjaya hal ehwal luar Parlimen Indonesia, Mahfudz Siddiq, berkata: Ini idea gila. Idea ini merendahkan dan menghina maruah rakyat Indonesia. Jelas Abbott tidak faham diplomasi atau kerjasama dua hala. 

Skim Abbott bernilai AUS$440 juta (RM1.3 bilion) termasuk pelan kerajaan membeli balik kapal selain sagu hati kepada warden Indonesia di 100 kampung bagi memberikan maklumat kepada Australia dan bayaran ganjaran bagi maklumat yang membawa kepada sabitan penyeludupan yang berjaya. 

Siqqid juga kritikal mengenai pelan Abbott untuk menggunakan penduduk kampung sebagai ejen. 


Indonesia bukan tanah jajahan Australia yang rakyatnya boleh dibeli untuk kepentingan negara lain, katanya. 

Beliau berkata, membeli bot daripada nelayan di pantai selatan Jawa, lokasi banyak bot pemohon suaka berlepas ke Australia akan memusnahkan kehidupan. 
AFP

No comments:

Post a Comment