Friday 1 February 2013

Maut ditelan ombak


Maut ditelan ombak
Anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu semasa menjalankan operasi mencari dan menyelamat mangsa. Gambar kecil; Muhamad Fitrie Jusoh.
KUALA TERENGGANU - Hasrat empat pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Chendering, melepaskan tekanan belajar dengan bermandi manda di Pantai Chendering, di sini, bertukar tragedi apabila seorang daripada mereka mati lemas, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 7 petang itu, mangsa, Nor Mohamad Fitrie Jusoh, 23, dari Lorong Che, Sekolah Kebangsaan Pasir Hor, Kelantan, pelajar semester tiga, Diploma Pengurusan Pejabat ditemui terdampar di pesisir pantai selepas hampir tiga jam operasi menyelamat dijalankan, iaitu kira-kira jam 10.50 malam.

Menceritakan detik kejadian, seorang rakan mangsa, Syarul Hanif Zukifli, 20, berkata, sebelum kejadian, hanya dia bersama dua lagi rakan termasuk mangsa mandi manakala seorang lagi berada di darat, sekadar memerhati.

“Ketika itu ombak sangat tenang dan hampir sejam mandi, kami ambil keputusan naik ke darat untuk pulang kerana cuaca makin gelap.

“Namun, dalam keseronokan untuk pulang, tiba-tiba kami dapat rasakan ombak makin kuat menarik kami semua,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Katanya, dalam keadaan kelam kabut, mereka bertiga masing-masing cuba menyelamatkan diri melawan ombak.

“Saya suruh arwah naik ke atas belakang badan saya namun dia hanya sempat memaut seketika sebelum dibawa arus.

“Beberapa kali saya dan dua lagi rakan cuba menyelamatkannya namun dia semakin jauh dihanyutkan arus dan selepas itu kami gagal melihatnya lagi kerana hari semakin gelap,” katanya.

Seorang penduduk tempatan yang enggan dikenali berkata, pada petang itu, hanya tiga sahabat itu sahaja dilihat mandi di kawasan pantai berkenaan berikutan pengunjung lain masih takut kerana keadaan ombak tidak menentu.

“Sebelum kejadian, saya hendak menegur mereka bertiga supaya tidak terlalu lama mandi kerana ombak besar.

“Kebiasaannya pada musim peralihan monsun sebegini, penduduk setempat tidak akan mandi di kawasan pantai itu berikutan risiko berlaku kemalangan jiwa agak tinggi,” katanya.

Menurutnya, disebabkan hari semakin gelap, orang ramai yang berada di kawasan itu tidak dapat membantu untuk menyelamatkan mangsa sebelum bertindak menghubungi bomba.

Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Terengganu, Mohd Zulkhairul Razilah ketika dihubungi berkata, pihaknya menerima panggilan berhubung kejadian jam 7.34 malam.

“Seramai tujuh anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu dikerahkan ke lokasi kejadian untuk bantuan.

“Pada jam 10.50 malam, anggota penyelamat berjaya menjumpai mayat mangsa terdampar di pesisir pantai, iaitu lebih kurang 50 meter dari lokasi mereka mandi dan pada jam 11.03 malam, mayat mangsa diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Credit: Rubiah Omar

No comments:

Post a Comment