Google+ Followers

Sunday, 9 December 2012

JANGAN DOAKAN KEBURUKAN DIRI...



Islam sangat menganjurkan doa. Namun, ada kalanya diantara kita yang berdoa, tetapi tidak tepat dengan ajaran Islam. Kita hendaklah berdoa untuk kebaikan.

Jangan doakan keburukan diri dan keluarga.

"Janganlah kamu mendo'akan (keburukan) untuk dirimu sendiri, begitu juga untuk anak-anakmu, pembantumu dan juga hartamu. Jangan pula mendoakan keburukan yang boleh jadi bertepatan dengan sa'at dimana ALLAH mengabulkan doa kamu..." (HR. Abu Daud).



 Jangan berdoa agar diberi kifarah di dunia

عن أنس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم:عاد رجلاً من المسلمين قد خَفَتَ فصار مثل الفرخ، فقال له رسول الله صلى الله عليه وسلم:


"
هل كنت تدعو بشيء، أو تسأله إياه؟ " قال: نعم، كنت أقول: اللهم ما كنت معاقبني به في الآخرة فعجله لي في الدنيا، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "سبحان الله، لا تطيق أو: لا تستطيعه أفلا قلت: اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار ؟ " قال: فدعا الله له فشفاه )) رواه مسلم((.
Diriwayatkan dari Anas bin Malik ra , bahwa Rasulullah saw menziarahi seorang islam yang sakit sehinggakan badannya seumpama anak burung ( kurus kering ), seraya baginda bersabda : Adakah kamu berdoa sesuatu atau memohon sesuatu? Lelaki itu berkata: Ya, aku berdoa : Ya Allah, jika kamu ingin menghukum daku di akhirat nanti, hukumlah daku dengan segera di dunia ini. Rasulllah saw bersabda: Subhanallah, kamu tidak mampu ( hadapi hukuman ), kenapa tidak kamu doakan : Ya Allah kurniakanlah kebaikan kepada kami di dunia dan kebaikan di akhirat serta hindarilah kami dari api neraka. Setelah itu lelaki tadi berdoa (sebagaimana diajar) lalu dia Allah sembuhkan.
Kita sebagai manusia dan hamba , selayaknya perlu menadah tangan berdoa. Apatah lagi, doa itu satu ibadah. Orang yang merasakan dirinya tidak perlu berdoa, pastinya dia dianggap sebagai angkuh terhadap Allah, neraka adalah tempat yang paling layak untuknya.