Wednesday 19 December 2012

Israel tambah 1,500 penempatan haram


Penduduk Palestin tidak bersetuju Israel merampas tanah mereka.
Penduduk Palestin tidak bersetuju Israel merampas tanah mereka.
BAITULMAQDIS - Israel meluluskan satu lagi pelan bagi membina 1,500 buah rumah baru di Baitulmaqdis Timur sekali gus mencetuskan kemarahan rakyat Palestin, kelmarin.
Jurucakap Kementerian Hal Ehwal Israel, Efrat Orbach berkata, jawatankuasa perancangan kementeriannya telah memberi kebenaran kepada pemaju yang pada mulanya mahu membina 1,600 rumah kepada 1,500 buah penempatan haram Yahudi di Ramat Shlomo, lapor Al-Jazeera.
Terdahulu, pelan berkenaan pernah mencetuskan perselisihan diplomatik dengan sekutunya, Washington, Amerika Syarikat (AS) pada 2010 apabila Timbalan Presiden AS, Joe Biden mengadakan pertemuan untuk meningkatkan perbincangan damai antara Palestin dan Israel.
Bagaimanapun, pelan yang dibekukan lebih setahun itu diluluskan semula dalam dua minggu lalu oleh kementerian Israel.
Sementara itu, kepimpinan Palestin bersuara akan mengadakan pertemuan dengan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk membincangkan isu terbabit.
"Kepimpinan akan mengambil langkah yang perlu dan penting terhadap pembinaan penempatan haram Yahudi termasuk mendapat bantuan daripada PBB untuk menghalang pelaksanaan pelan tersebut," kata jurucakap Presiden Mahmoud Abbas.
Ramat Shlomo merupakan kawasan penempatan haram Yahudi dalam kawasan Baitulmaqdis Timur yang mana dirampas oleh rejim sejak tahun 1967.

No comments:

Post a Comment