Sunday 25 December 2011

CCTV rakam pencuri tabung



CURI TABUNG MASJID
TASEK – Pihak Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjid As-Syarifah Kampung Tasek di sini, mahu pihak polis segera memberkas dua lelaki yang disyaki terlibat mencuri tabung masjid di masjid berkenaan, Jumaat lalu.

Setiausaha masjid berkenaan, Abdul Rashid Din berkata, berdasarkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV), kejadian berkenaan dipercayai berlaku sekitar 3.30 petang.

Menurutnya, kejadian tersebut juga telah mengakibatkan pihak masjid mengalami kerugian sekitar RM800 hasil daripada kutipan tabung Jumaat pada hari berkenaan.

“Ini bukan kejadian pertama. Dahulu ketika jemaah hendak melaksanakan solat Subuh mereka ternampak tali yang digunakan untuk ‘mengait’ tabung masjid berkenaan dari tingkap.

“Bagaimanapun, kali ini saya harap pihak polis dapat bertindak segera bagi menangani masalah ini. Sebagai makluman, laporan juga telah kami buat di balai polis berhampiran (Balai Polis Kampung Tawas) berserta dengan salinan rakaman CCTV bagi memudahkan lagi siasatan pihak polis,” katanya kepada Sinar Harian.

Terdahulu, Abdul Rashid menafikan bahawa imej pada rakaman CCTV itu merujuk kepada lelaki warga kampung berkenaan.

Katanya, dua lelaki berkenaan mungkin datang dari luar kampung dan bertindak menceroboh ke dalam masjid bagi tujuan mencuri.

“Saya sendiri tidak mengenali mereka ini, termasuk penduduk kampung ketika melihat rakaman CCTV tersebut.

“Apa pun, saya berharap agar perkara ini akan dapat diselesaikan dalam masa terdekat dengan bantuan pihak polis,” katanya lagi.

Sementara itu, ketika dihubungi pihak polis berkata, mereka ada menerima laporan serta salinan CCTV berhubung kejadian berkenaan dan tindakan lanjut bakal dilaksanakan bagi mengenal pasti kedua-dua lelaki yang disyaki pencuri tabung masjid berkenaan.

Credit to: Sinar

No comments:

Post a Comment