Tuesday 20 December 2011

Sakit mata diberi ubat telinga


NURQISTINA Qalysha menunjukkan ubat enclor diberi farmasi dari HPP.
NURQISTINA Qalysha menunjukkan ubat enclor diberi farmasi dari HPP.
Ibu dakwa HPP silap hingga anak tanggung kesakitan lebih satu jam

BALIK PULAU: Seorang kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun terpaksa menahan kesakitan hampir satu jam selepas Hospital Pulau Pinang (HPP) akibat didakwa tersilap memberinya ubat sakit telinga untuk dititiskan di matanya, baru-baru ini


Nurqistina Qalysha Azmi yang mengalami radang pada kedua matanya, menggelupur kesakitan selepas ubat berkenaan dititiskan ke mata kanannya.
Ibunya, Noorliza Abd Razak, 34, berkata anaknya mengalami radang mata sejak enam bulan lalu dan beberapa kali mendapatkan rawatan di sebuah klinik swasta, namun penyakitnya berlanjutan.

Beliau kemudian membawa anaknya mendapatkan rawatan di klinik kerajaan di Bayan Baru dan doktor di situ meminta mereka merujuknya kepada doktor pakar di Hospital Pulau Pinang (HPP).

“Kami diberi surat rujukan meminta anak saya dirawat doktor pakar tetapi apabila tiba ke HPP, Nurqistina hanya menerima rawatan pesakit luar.

“Anak saya kemudian diberi ubat titis dikenali 'Enclor' di kaunter farmasi dan keesokan harinya, saya menitiskan ubat itu ke matanya. Secara tiba-tiba, anak saya menggelupur kesakitan serta mengadu matanya seperti dibakar. 
“Saya ke HPP semula dan merujuk perkara itu kepada petugas di farmasi yang memaklumkan Enclor bukan ubat sakit mata, tetapi bagi merawat sakit telinga.

“Bimbang dengan nasib anak, saya membawanya berjumpa seorang lagi doktor HPP dan terkejut apabila diberitahu bahawa label ubat itu mungkin salah dilekatkan dan tidak sepatutnya diberi kepada Nurqistina,” dakwanya ketika ditemui di kediamannya di Jalan Bharu, dekat sini, semalam.

Sementara itu, Pengarah HPP, Dr Yasmin Sulaiman ketika dihubungi berkata, pengadu perlu membuat aduan di HPP dan membawa ubat diberikan doktor terbabit bagi memudahkan siasatan. 

No comments:

Post a Comment