Wednesday 21 December 2011

Lagi-lagi mangsa Awang Hitam..


Ditipu Awang Hitam rugi RM235,000

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Seorang guru hari ini tampil mendakwa menjadi mangsa terbaru cinta siber yang didalangi warga Afrika yang dikenalinya dari sebuah laman web mencari jodoh sejak Julai lalu, sehingga mengakibatkan mangsa kerugian RM235,000.
Mangsa yang hanya ingin dikenali sebagai Margaret, 41, berkata, dia mengenali teman lelakinya itu yang mengunakan nama Jevin Joe Brown dan bekerja sebagai jurutera kimia di Kemaman, Terengganu.
Sepanjang perkenalannya, katanya, Kevin sering menggunakan kata-kata indah dan kasih sayang selain berjanji untuk mengahwininya.
"Bagaimanapun, bermula September lalu, Kevin yang bekerja secara kontrak dengan syarikat Petroliam Nasional Bhd. (Petronas) mula menghadapi masalah kewangan.
"Dia memerlukan sejumlah wang untuk membeli peralatan bagi projek yang dijalankan. Walaupun tidak pernah bertemu Kevin, tetapi saya setuju untuk meminjamkannya wang," katanya ketika ditemui di Biro Pengaduan Awam MCA, di sini, hari ini.
Hadir sama, ketua biro tersebut, Datuk Michael Chong.
Katanya, dia kemudian menyerahkan wang simpanan peribadinya sebanyak RM70,000, malah sanggup melakukan pinjaman bank sebanyak RM150,000 serta berhutang RM15,000 lagi untuk diserahkan kepada kekasihnya itu.
Menurut Margaret, kesemua wang tersebut dimasukkan dengan membuat beberapa transaksi ke dalam tiga akaun berbeza yang kesemuanya milik warga tempatan.
Jelas Margaret, dia hanya mengetahui ditipu setelah lelaki itu tidak menemuinya setelah berjanji akan berjumpanya di sebuah hotel di Kemaman.
"Dia tidak datang walaupun beberapa kali dihubungi dan diugut. Selepas itu dia menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) memberitahu bahawa dia sesat dan berjanji mahu bertemu esok di sebuah bank di situ untuk mengembalikan wang saya.
"Bagaimanapun, dia tidak datang dan barulah saya tahu saya jadi mangsa kepada lelaki berkulit hitam itu," katanya yang membuat laporan berhubung kejadian itu di Balai Polis Ampang pada 6 September lalu.
Credit to: Utusan

No comments:

Post a Comment