Sunday 11 December 2011

Iran tidak akan pulangkan dron AS




GAMBAR yang disiarkan di laman web rasmi tentera Pengawal Revolusi pada Khamis lalu menunjukkan beberapa pegawai tentera Iran memeriksa pesawat yang didakwa dron RQ-170 Sentinel milik Amerika Syarikat.


TEHERAN, Iran - Kerajaan Iran menegaskan bahawa ia tidak akan memulangkan pesawat pengintip kawalan jauh Amerika Syarikat (AS) atau dron yang dirampas pasukan tenteranya, kata seorang pegawai kanan tentera Pengawal Revolusi Iran semalam.
Jeneral Hossein Salami dalam satu kenyataan yang disiar televisyen Iran menyatakan, pencerobohan ruang udara Iran oleh dron AS itu merupakan tindakan yang boleh mengancam keselamatan negara.
Dalam kenyataannya, Hossein memberi amaran tindak balas lebih serius akan diambil ke atas AS tanpa mengulas dengan lebih lanjut.
"Tiada orang akan mengembalikan objek yang menjadi simbol kekerasan kepada pihak yang mahu mengintip maklumat penting dan sulit berhubung keselamatan sesebuah negara (AS)," katanya.
Televisyen Iran menyiarkan satu klip video pada Khamis lalu yang menunjukkan beberapa pegawai tenteranya memeriksa dron altitud tinggi itu yang dikenal pasti sebagai RQ-170 Sentinel.
Media rasmi Iran memberitahu, dron pengintip itu dikesan di bandar Kashmar yang terletak sekitar 225 kilometer dari sempadan negara itu dengan Afghanistan.
Washington mengesahkan mengenai kehilangan dron pengintip berkenaan.
Iran menyatakan pihaknya menurunkan dron terbabit dengan menggunakan senjata elektronik. - Credit to: Kosmo

No comments:

Post a Comment