Wednesday 29 May 2013

Rakyat Singapura panjang umur

Singapura: Singapura mencatat kadar jangkaan hayat keempat terbaik di dunia berdasarkan data dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), semalam.
Menurut maklumat agensi itu, kadar purata jangka hayat ketika lahir adalah 82 tahun pada 2011, menjadikan ia setaraf dengan Itali. Kadar jangkaan hayat wanita di Singapura ialah 85 tahun, manakala lelaki 80 tahun. Tiga tempat teratas adalah Jepun dengan jangka hayat bagi wanita ialah 86 tahun berbanding lelaki 82 tahun diikuti Switzerland dan San Marino. Ketiga-tiga negara itu mencatatkan kadar jangka hayat 83 tahun, jauh lebih tinggi berbanding kadar global iaitu 70 tahun.

Sementara itu, Sierra Leone berada di tempat terbawah dengan 47 tahun.


Dekan Sekolah Kesihatan Awam Saw Swee Hock, Prof Chia Kee Seng berkata, Singapura perlu memberi tumpuan kepada peningkatan taraf hidup lebih meluas dengan mencegah penyakit kronik kerana ia boleh melembapkan kemajuan. Laporan WHO itu turut membandingkan kadar jangka hayat semasa berbanding data pada 1990 dan 2000. Pada 1990, Singapura berada di kedudukan ke-29 dengan purata kadar jangka hayat 75 tahun. - AP

No comments:

Post a Comment