Hempap
SUNGAI SIPUT – Tugas mengangkut hasil kelapa sawit tidak sempat diselesaikan pemandu traktor, V Subramaniam, 58 apabila dia maut dalam satu kemalangan di Ladang Kemuning, di sini, semalam.

Mangsa mengalami kecederaan parah dan maut di tempat kejadian akibat tersepit di bawah traktor yang dipandunya selepas kenderaan berat itu tergelincir dan jatuh ke dalam gaung sedalam lima meter.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Siput, Rozaman Wok berkata, panggilan berkenaan kejadian diterima pada jam 1.16 petang dan seramai tujuh anggota diketuai Norazam Abdul Rahman bergegas ke tempat kejadian.
Menurutnya, Pasukan Bomba dan Penyelamat Sungai Siput tiba di tempat kejadian pada jam 1.32 pertang tetapi menghadapi kesukaran berikutan jentera tidak dapat memasuki lokasi kejadian untuk usaha mengeluarkan mayat mangsa.
 
“Pasukan bomba terpaksa menggunakan kenderaan pacuan empat roda jenis Perodua Kembara untuk masuk ke lokasi kejadian dan ketika sampai di situ, mayat mangsa masih tersepit di bawah traktor.
 
“Usaha mengeluarkan mayat mangsa yang mengambil masa beberapa minit terpaksa dibantu sebuah jentolak dan operasi menyelamat tamat pada jam 3.10 petang membolehkan mayat mangsa dihantar ke Hospital Sungai Siput (HSS) untuk bedah siasat,” katanya ketika ditemu di lokasi kejadian, semalam.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Sungai Siput, Deputi Superintendan Arnest John berkata, mangsa yang tinggal di Taman Lintang dalam perjalanan untuk mengangkut hasil kelapa sawit ketika kejadian dan ditemani seorang rakan sekerja.
 
“Jentera yang dipandu mangsa dipercayai hilang kawalan semasa menuruni bukit dan tergelincir lalu jatuh ke dalam gaung menyebabkan mangsa tersepit di bawahnya.
 
“Rakan mangsa bagaimanapun bernasib baik kerana sempat terjun daripada traktor untuk menyelamatkan diri dan tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya.
 
Menurut beliau, sebagai langkah keselamatan, rakan mangsa tetap dihantar ke HSS untuk diperiksa dan polis masih menjalankan siasa­tan­ ke atas kejadian itu.