Sunday 8 January 2012

Jom sebarkan kebaikan

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs041.ash2/35424_136274319724424_133909429960913_302289_36012_n.jpg 


http://www.vb.6ocity.net/imgcache/6319.imgcache.gif

Dari sebarkan kata-kata yang bukan-bukan....Lebih baik sebarkan kebaikan.


Adakalanya tanpa kita sedari apa yang kita posting kat fb. twitter dan apa jua mekanisma komunikasi di alam siber boleh mengundang bencana yang bukan sedikit akibatnya....Janganlah kita menjadi manusia yang dibenci  sebaliknya jadilah manusia yang dikasihi oleh Nabi SAW...
Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda, bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya.” Para sahabat bertanya lagi, “wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah “ialah orang yang takbur.”
 
Riwayat at-Tarmizi


Huraian

1. Orang yang berakhlak mulia adalah orang yang paling dikasihi oleh Rasulullah dan diberi tempat yang paling dekat dengan baginda di hari kiamat nanti.

2. Bercakap-cakap kosong atau perkara-perkara yang sia-sia dan membuat fitnah adalah perbuatan yang dilarang oleh agama kerana ia tidak mendatang apa-apa kebaikan bahkan bakal mengundang azab di hari akhirat kelak.

3. Islam juga melarang umatnya bersifat membangga diri dan memandang rendah serta menghina orang lain tetapi hendaklah bersifat tawaduk dan rendah diri demi menjaga hati dan perasaan orang lain.

Dengan yang demikian kawan-kawanku yang baik..apa lagi alasan kita....Jom sebarkan kebaikan.


No comments:

Post a Comment