Friday 9 December 2011

Lagi-lagi penipuan awang hitam di internet...


Lagi wanita jadi mangsa cinta siber

KUALA LUMPUR 9 Dis. – Walaupun pelbagai laporan mengenai cinta Internet didedahkan akhbar, namun masih ada yang terus menjadi mangsa khususnya kalangan wanita yang ‘kesunyian’ dan menjadikan beberapa laman web untuk bersembang serta mencari jodoh.

Terbaru, seorang ahli perniagaan wanita tempatan kerugian RM1.02 juta selepas terpedaya dengan janji dan kata-kata manis teman lelaki yang dikenalinya menerusi Internet dipercayai warga Afrika.

Ketua Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Michael Chong berkata, mangsa yang berasal dari Johor Bahru dan dikenali sebagai Madam Lim, berusia 47 tahun, berkenalan dengan teman lelakinya, Kevin Axcel Brown, berasal dari Kanada dalam laman web, Match.com, September lalu.

Katanya, Kevin mendakwa bekerja di Terengganu sebagai jurutera dan memiliki sebuah syarikat yang dilantik sebagai subkontrak syarikat konglomerat tempatan, Petronas.

“Dalam tempoh itu, kedua-dua mereka sering berhubung melalui telefon. Kevin turut mengupah seorang wanita untuk menyamar sebagai ibunya bagi meyakinkan Madam Lim yang telah bercerai dan mempunyai dua anak bahawa dia seorang yang baik dan bertanggungjawab.

“Perbualan dengan ‘ibu’ Kevin meyakinkan Madam Lim bahawa dia seorang yang baik dan serius dalam perhubungan mereka,” katanya ketika ditemui di pejabat Biro Pengaduan Awam MCA di sini hari ini.

Tambah Michael, Kevin kemudian meminta mangsa meminjamkannya wang tunai RM1 juta selepas dia menerima kontrak baru selain menampung masalah kos-kos pengurusan syarikatnya.

Difahamkan, Kevin turut menggunakan kepala surat Petronas Gas Bhd. bagi meyakinkan Madam Lim mengenai masalah yang dihadapi.
Katanya, akibat percaya dengan pujuk rayu dan janji manis Kevin yang akan membayar semula wang itu, Madam Lim telah memasukkan wang tunai RM1 juta seperti yang diminta ke tiga bank tempatan iaitu Maybank, RHB dan AmBank.
Jelas beliau, Kevin kemudian memaklumkan kepada Madam Lim bahawa pihak syarikat telah menawarkannya untuk mengendalikan satu projek di Nigeria.

“Sebaik sahaja berada di Nigeria, suspek telah menghubungi Madam Lim dan menyatakan hasrat datang ke Malaysia bagi membayar wang yang dipinjamnya daripada mangsa.

“Namun, mangsa perlu memasukkan wang tunai RM21,000 melalui kiriman wang Western Union dan mengarahkan Madam Lim menjemputnya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kelmarin.
“Madam Lim sekali lagi memasukkan wang itu. Namun mangsa kecewa apabila Kevin tidak muncul di KLIA dan selepas beberapa jam menunggu, mangsa membuat laporan polis,” katanya.

Credit to: Utusan

No comments:

Post a Comment