Friday 9 December 2011

89 pesakit mati bila ditinggal lari oleh kakitangan hospital yang terbakar


2011/12/10

ANGGOTA bomba menyelamatkan pesakit yang terperangkap dalam kebakaran Hospital Amri  di Kolkata, semalam. - AP
ANGGOTA bomba menyelamatkan pesakit yang terperangkap dalam kebakaran Hospital Amri di Kolkata, semalam. - AP
Polis siasat kebakaran hospital di selatan India

KOLKATA: Polis memulakan siasatan kes jenayah terhadap pengurusan hospital selepas kakitangan di sebuah hospital di India dipercayai mengabaikan pesakit dan lari menyelamatkan diri awal pagi semalam dalam kebakaran yang menyebabkan sekurang-kurangnya 89 orang terbunuh. 

Pegawai kerajaan berkata, kebanyakan mangsa maut dalam kebakaran di Hospital Amri akibat tersedut asap tebal. Ibu saya berada di unit rawatan rapi. Beliau berusia 70 tahun. Saya tidak tahu sama ada beliau selamat atau tidak, kata Khokon Chakravathi. Berdasarkan laporan awal oleh pasukan bomba, polis dikatakan memulakan siasatan kes jenayah terhadap pengurusan hospital berkenaan. 

Bagaimanapun sumber berkata bahawa pengurusan tertinggi hospital itu sudah mengambil tindakan. Ketika pasukan penyelamat cuba menyelamatkan mangsa, polis memfailkan kes terhadap hospital di timur Kolkata itu kerana melanggar prosedur keselamatan dan pegawai tertinggi hospital bertanggungjawab terhadap tragedi itu. 

Ia adalah kesalahan yang amat serius dan kami akan mengambil tindakan tegas, kata Banerjee di tempat kejadian di Hospital Amri.  S Upadhay, seorang naib presiden kanan syarikat Hospital Amri berkata ada 160 pesakit di hospital yang mempunyai 190 katil itu. 

Api dan asap pada mulanya disedari penduduk yang tinggal di kawasan setinggan berhampiran hospital, kata saksi. Sebilangan mereka berkejar ke hospital dan menekan penggera tetapi pengawal keselamatan meminta mereka pulang dengan mengatakan hanya kebakaran kecil di dapur dan tiada perkara yang buruk berlaku. Sebaik saja asap mula memenuhi bangunan, penduduk setinggan mula menyertai usaha menyelamat. 

Pasukan bomba mengambil masa lebih satu jam untuk tiba selepas kebakaran berlaku, kata seorang saksi, Pradeep Sarkar. Bapa saudaranya dimasukkan hospital sebelum itu selepas mengalami serangan jantung di rumah dan beliau berpindah ke hospital berham-piran selepas hospital terbabit dilanda kebakaran. 

Pegawai berkata, kakitangan hospital tidak melakukan apa-apa bantuan dalam operasi menyelamat. 

Adalah sangat mengecewakan apabila diketahui bahawa pihak berkuasa hospital tidak melakukan usaha menyelamat mangsa yang terperangkap. Mereka sebaliknya melarikan diri, kata Subrata Mukherjee, Menteri Tempatan Bagi Kejuruteraan Kesihatan Awam. 

Ketua Menteri Barat Bengal, Mamata Banerjee berkata, angka kematian dalam kebakaran itu dilaporkan mencecah 89. Sebilangan pesakit berjaya diselamatkan. Kami memindahkan 50 pesakit ke sebuah hospital berhampiran. Keadaan amat murung pada masa ini, kata pengarah bomba Gopal Bhattacharya. Banerjee memberitahu pemberita, 41 mayat dipindahkan ke sebuah rumah mayat sementara di hospital berhampiran.

Kebakaran berlaku kira-kira jam 3 pagi dan dipercayai bermula di bahagian tingkat bawah bangunan hospital lima tingkat itu. - Agensi/AFP 

No comments:

Post a Comment