Tuesday 28 January 2014

Dunia di mata sahabat Nabi

SALAH satu karakter utama yang terdapat dalam diri para sahabat Nabi ialah cinta kebaikan dan berlumba-lumba melakukan amal kebajikan. Setiap kebaikan dilihat sebagai satu peluang untuk meningkatkan darjat mereka di akhirat.

Umar bin al-Khattab bercerita, suatu hari Rasulullah SAW menyuruh kami untuk bersedekah. Kebetulan pada saat itu aku tengah memiliki harta. Aku berkata: "Pada hari ini aku akan kalahkan Abu Bakar!" Aku lalu membawakan setengah hartaku kepada Nabi. Baginda bertanya: "Apa yang engkau tinggalkan bagi keluargamu?" Aku menjawab: "Aku tinggalkan untuk mereka harta sebanyak yang aku berikan ini."
Tidak lama kemudian, Abu Bakar datang dengan seluruh hartanya. Rasulullah bertanya: "Apa yang engkau tinggalkan bagi keluargamu?" Abu Bakar menjawab: "Aku tinggalkan untuk mereka Allah dan Rasul-Nya." Umar berkata: "Aku tidak akan pernah mampu mengalahkan Abu Bakar!"
Diriwayatkan oleh al-Tirmizi dan beliau berkata: "Ini hadis hasan sahih."



Generasi terbaik

Para sahabat merupakan generasi umat manusia yang terbaik. Mereka sangat bersemangat melakukan amal kebajikan dan sangat tegas menentang kebatilan. Mereka sanggup mengorbankan harta demi penyebaran dakwah Islam. Bukan hanya itu, nyata turut sedia dipertaruhkan apabila kaedah itu satu-satunya cara untuk mempertahankan agama Allah SWT.

Dalam kata-kata Ustaz Pahrol Muhammad Joui dalam Majalah Solusi no. 64, para sahabat ialah ‘produk’ perjuangan Rasulullah SAW yang paling berharga. Justeru tidak hairan sekiranya Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah menulis: "Seandainya Rasulullah tidak mempunyai satu mukjizat kecuali para sahabat, maka sesungguhnya para sahabat itu telah cukup untuk mengukuhkan status kenabian baginda."

Bagi para sahabat Nabi, dunia seolah tidak berharga berbanding akhirat. Sikap dan ucapan mereka menunjukkan perkara ini. Bagi mereka, harta benda tidak lebih sekadar bekalan untuk menuju kehidupan yang di syurga abadi.

Ibnu Asakir meriwayatkan daripada Aisyah: "Apabila Abu Bakar masuk Islam, beliau memiliki wang sebanyak 40,000 Dinar (dalam riwayat lain: 40,000 Driham). Beliau lalu menginfakkan semuanya untuk Rasulullah."

Sejarah Islam menjadi saksi sumbangan Abu Bakar kepada Islam. Beliau sering kali membeli tujuh orang hamba yang diseksa tuannya kerana masuk Islam lalu dimerdekakan. Salah seorangnya ialah Bilal bin Rabah, muazin Nabi. Meskipun harga seorang hamba sangat mahal, namun tidak menghalang Abu Bakar untuk membelinya juga demi Islam.



Saling mencintai

Justeru, sangat aneh persepsi sebahagian aliran yang menyakini seolah-olah para sahabat sangat tamak dengan harta dan kekuasaan. Mereka menggambarkan para sahabat tergamak melakukan konspirasi untuk merampas hak Ali bin Abi Talib menjadi khilafah selepas Rasulullah SAW.

Siapa yang mengenal sahabat Nabi dan ketinggian akhlak mereka, tidak akan pernah terbetik di hatinya persepsi seperti ini. Bahkan Ali bin Abi Talib sendiri tidak pernah mengatakan bahawa beliau menerima wasiat untuk menjadi khalifah selepas wafat Rasulullah SAW.

Abu Juhaifah pernah bertanya kepada Ali: "Adakah tuan memiliki pesanan wahyu selain daripada yang terkandung dalam al-Quran?" Sahabat Nabi ini menjawab: "Tidak. Demi Zat yang membelah biji dan menciptakan jiwa. Aku tidak memiliki apa-apa melainkan pemahaman tentang al-Quran dan yang tertulis dalam lembaran ini."

Abu Juhaifah bertanya lagi: "Apakah yang terkandung dalam lembaran itu?" Beliau menjawab: Hukum-hakam tentang denda pembunuhan, membebaskan hamba dan seorang mukmin tidak diqisas kerana membunuh kafir. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Sayidina Ali sendiri sangat menghormati Abu bakar dan seluruh sahabat yang lain. Tidak pernah ada dendam, hasad dengki dan perselisihan di antara mereka. Semua sahabat Nabi hakikatnya ialah saudara seiman yang saling mencintai.

Anak beliau yang bernama Muhammad bertanya: Siapa manusia terbaik selepas Rasulullah?" Ali menjawab: "Abu Bakar." Ditanya lagi: "Lalu siapa?" Ali menjawab: "Umar." Muhammad berkata: "Aku bimbang beliau akan berkata Usman, maka aku bertanya: "Kemudian engkau?" Ali menjawab: "Aku hanya seorang daripada kaum muslimin. (riwayat al-Bukhari)




Credit: UMAR MUHAMMAD NOOR

No comments:

Post a Comment