Sunday 26 January 2014

Panduan lahir pekerja kelas pertama

Empat pesanan Rasulullah, erat silaturahim, hulur bantuan, memaafkan, berbuat baik


Usaha melahirkan perkhidmatan kelas pertama yang berkualiti dan memuaskan pelanggan, akhlak Rasulullah SAW perlu dijadikan rujukan dan panduan kepada setiap individu sama ada pekerja kumpulan atasan mahupun bawahan.

Akhlak Baginda yang terpuji terbukti melalui firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sesungguhnya bagi engkau (Muhammad) akhlak yang terpuji.” (Surah al-Qalam, ayat 4) 

Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan kemuliaan budi pekerti.” (Riwayat Imam Ahmad dan al-Baihaqi) 


Akhlak Rasulullah SAW bukan saja terpuji, malah boleh dicontohi. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu bagi kamu contoh teladan yang baik.”

Walaupun Rasulullah SAW seorang nabi, Baginda telah menunjukkan teladan akhlak yang mampu dicontohi dalam setiap aspek kehidupan segenap lapisan masyarakat. Ini bertepatan dengan keistimewaan ajaran Islam yang mengutamakan sifat mudah, tidak menyulitkan serta mampu dilaksana.

Pada masa sama kita dituntut berdoa seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Ya Allah tidak ada kemudahan kecuali jika Engkau menjadikannya mudah. Sesungguhnya jika Engkau menghendaki, Engkau berkuasa menjadikan sesuatu yang susah itu mudah.” (Surah al-Baqarah, ayat 201) 


Justeru, berakhlak dengan menunjukkan contoh teladan terbaik adalah kaedah sangat berkesan lagi murah dalam menyampaikan perkhidmatan di samping menjadi terapi ketenangan diri dan kepuasan bekerja.

Empat pesanan dalam akhlak Rasulullah SAW berinteraksi dengan masyarakat sekelilingnya yang setaraf perkhidmatan kelas pertama terutama apabila berdepan pekerja, majikan, pelanggan dan masyarakat boleh dijadikan panduan.

Sabda Baginda SAW: “Satukan sesiapa yang memutuskan silaturahim, berbuat baiklah kepada sesiapa yang berbuat jahat kepadamu, menghulurkan kepada yang bakhil dan maafkanlah sesiapa yang menzalimi kamu.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) 

Keempat-empat pesanan Rasulullah SAW ini menganjurkan kita berbuat kebajikan dengan cara menyambung silaturahim, menghulurkan sedekah dan bantuan, memaafkan orang lain serta berbuat kebaikan.

Uniknya ialah pesanan berbuat baik kepada semua walaupun kepada yang memutuskan silaturahim, bakhil, zalim dan berbuat jahat terhadap kita. Semuanya menggambarkan ketinggian sifat sabar, lembut dan ketabahan hati Rasulullah SAW tidak membalas kejahatan dengan kejahatan.

Khasnya apabila meneliti keadaan masyarakat jahiliah pada zaman Baginda yang dikenali dengan sifat kasar, keras hati dan zalim. 

Kehebatan dan kebenaran akhlak Rasulullah SAW juga terkandung dalam kisah ‘Atha’ bin Yasar yang bertemu Abdullah bin ‘Amr bin ‘Ash, lalu berkata: “Ceritakanlah kepadaku sifat Rasulullah SAW seperti yang disebut dalam Kitab Taurat. Jawab Abdullah: Baiklah! Demi Allah sesungguhnya Rasulullah disebut dalam Kitab Taurat dengan sebahagian sifat Baginda yang disebut dalam al-Quran: Wahai, Nabi! Sesungguhnya Aku mengutus engkau untuk menjadi saksi, memberi khabar gembira, memberi peringatan dan memelihara orang yang ummi. Engkau adalah hamba-Ku dan pesuruh-Ku. Aku namakan engkau orang yang tawakal (berserah diri), tidak jahat budi, tidak keras hati, tidak pula orang yang suka berteriak di pasar-pasar, tidak membalas kejahatan dengan kejahatan, tetapi pemaaf dan memberi ampun. Dan Allah belum akan mencabut nyawanya sehingga dia menegakkan agama selurus-lurusnya, iaitu mereka mengucapkan, “Laa illaaha illallaah” sehingga dengan ucapan itu Allah membukakan mata yang buta dan telinga yang tuli serta hati yang tertutup.” (Riwayat al-Bukhari) 

Ketika menyampaikan perkhidmatan dan urusan kerja seharian, pekerja akan berdepan pelbagai cabaran dan kerenah sama ada berat mahupun ringan. Seperti cabaran komunikasi yang boleh membawa kepada konflik perhubungan jika tidak dihadapi dengan berkesan.

Cara mengatasinya ialah dengan mengikut sunah Rasulullah SAW dan mengamalkan akhlak terpuji. Walaupun berkemungkinan sukar untuk dilakukan pada mulanya, tetapi akan menjadi kebiasaan seterusnya memberi kesan baik demi keberkatan, kepuasan dan kejayaan diri serta organisasi.







Credit: Dr Sharifah Hayaati

No comments:

Post a Comment