Tuesday 21 January 2014

Kassim Masdor meninggal dunia

Kassim Masdor meninggal duniaKOMPOSER tersohor era 1950-an, Kassim Masdor, meninggal dunia di Hospital Besar Singapura, akibat radang paru-paru. -Foto Nashairi mohd Nawi
KUALA LUMPUR: Komposer tersohor era 1950-an, Kassim Masdor, 76, meninggal dunia di Hospital Besar Singapura (SGH), akibat penyakit radang paru-paru kira-kira jam 9.30 malam tadi.

Sementara itu, laman sosial dibanjiri ucapan takziah selebriti yang berkongsi kesedihan dengan pemergian komposer itu antaranya Datin Seri Tiara Jacquelina dan Melissa Saila.


Antara penyanyi yang mendendangkan lagu beliau ialah Ahmad Jais, Sanisah Huri, Kartina Dahari, Rafeah Buang, Sharifah Aini, Ahmad Daud dan Sudirman dengan lagu popularnya termasuk Bahtera Merdeka. 

Berita pemergian artis veteran itu disahkan rakan baiknya, Datuk Ahmad Nawab. Menurut Ahmad, 81, Allahyarham Kassim dimasukkan ke hospital kira-kira empat hari lalu akibat menghidap asma.

“Sepatutnya Allahyarham datang ke Malaysia pada 10 Januari lalu untuk menonton konsert Salamiah Hassan, namun dia tiba-tiba sakit sehingga perlu dimasukkan ke hospital.

“Hari ini, hati saya terdetik untuk menghubunginya untuk mengetahui keadaan kesihatannya tetapi tidak berjawab.

“Mujurlah saya ada seorang rakan di Singapura dan kira-kira pukul 10.15 malam ini dia menghubungi saya sambil menangis memberitahu Kassim sudah meninggal dunia," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Jenazah Allahyarham dibawa pulang ke kediamannya di Blok 512 Choa Chu Kang St. 15 #04-258, Yew Tee North 5 dan akan dikebumikan sebelum solat Zuhur, esok


No comments:

Post a Comment