Thursday 3 April 2014

Al-Quran sumber ilmu, teladan, pengajaran untuk diamal



Umumnya terdapat tiga bentuk kisah yang terdapat dalam al-Quran, pertama, kisah nabi terdahulu bermula daripada Nabi Adam sehinggalah kepada Nabi Muhammad SAW. Kisah itu mengandungi penjelasan mengenai dakwah mereka kepada kaumnya. 

Cerita itu turut menjelaskan mengenai mukjizat yang memperkuat dakwah, sikap orang yang memusuhi, tahap dakwah, perkembangan serta akibat diterima oleh golongan yang mempercayai serta mereka yang menentang atau mendustakan ajaran nabi.



Kedua, kisah bersangkutan dengan peribadi, sikap dan peristiwa berlaku kepada golongan tertentu yang dinukilkan oleh Allah SWT untuk dijadikan teladan. Contohnya, kisah Maryam dan Zakaria, Luqman al-Hakim, Dzulqarnain, Ashabul Ukhdud, Qarun, Ashabul Kahfi dan Ashabul Fiil. 


Kisah seterusnya berkaitan peristiwa berlaku pada zaman Rasulullah SAW antaranya Perang Badar, Uhud, Ahzab, Hunain, Banu Quraizah, Bani Nadzir, Zaid bin Haritsah dengan Abu Lahab, berita golongan fasik, peristiwa Israk Mikraj dan banyak lagi. 

Faisal Ahmad Munsari dalam kitabnya ‘Durus Wa ‘Ibar Min Qasasil Kitab Wa Sunnah’ membahagikan kisah sejarah dalam al-Quran kepada tiga bahagian iaitu pengetahuan serta teladan berkaitan ilmu dan amal. 

Ia mencakupi bagaimana ilmu agama berkaitan perkara dunia dijelaskan kepada manusia termasuk tujuan ilmu itu diamalkan serta ganjaran diperoleh daripada mengamalkannya. 

Pengajaran berkaitan dakwah di jalan Allah SWT terkandung dalam kisah sejarah perjalanan dakwah nabi dan rasul. Perjuangan dakwah mereka mengajak umat tunduk serta patuh kepada perintah Allah SWT tanpa ragu-ragu. 

Pengajaran kisah kehidupan kekeluargaan sebagai penyempurnaan terhadap teladan ilmu serta amal kepada jalan Allah SWT. Pembentukan keluarga mengikut acuan Allah SWT antara sejarah penting yang dipaparkan dalam al-Quran untuk panduan manusia. 



Sumber: Ensiklopedia Al-Quran

No comments:

Post a Comment