Tuesday 25 February 2014

Waspada terhadap penghapus pahala

SUATU hari, Abdurahman bin Auf berkunjung ke rumah isteri Nabi yang bernama Ummu Salamah. Beliau memang terkenal sangat berbakti kepada isteri-isteri Nabi selepas kewafatan baginda. Beliau sering memberikan wang dan menyediakan semua keperluan rumah mereka.

Namun ziarah Abdurahman kali ini untuk meminta nasihat. Beliau berkata: "Wahai ibuku (setiap isteri Nabi merupakan ibu kaum mukmin), aku bimbang akan mendapat kesukaran di akhirat nanti akibat terlalu banyak harta yang aku miliki. Aku orang Quraisy yang paling kaya."

Ummu Salamah berkata: "Wahai anakku, perbanyaklah berinfak. Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Sesungguhnya sebahagian daripada sahabatku tidak akan berjumpa denganku lagi selepas aku meninggal dunia."

Hadis yang disebutkan Ummu Salamah ini sangat mengejutkan Abdurahman. Beliau berasa kecut. Wajahnya masih terlihat pucat apabila keluar dari rumah Ummu Salamah.

Di tengah perjalanan, beliau berjumpa dengan Umar bin al-Khattab. Abdurahman menceritakan kepada beliau perihal hadis Ummu Salamah ini.

Sepertimana Abdurahman, Umar turut terkejut. beliau segera mendatangi Ummu Salamah dan berkata: "Demi Allah, adakah aku termasuk orang yang dimaksudkan Nabi itu?"
Ummu Salamah menjawab: "Tidak. Dan aku tidak akan membuka rahsia ini lagi kepada selain dirimu." (riwayat Ahmad)

Hadis Nabi yang diceritakan Ummu Salamah ini jelas bukan ditujukan kepada para sahabat Nabi yang telah mengorbankan nyawa dan harta untuk Islam. Mereka telah dijamin akan mendapat ganjaran besar daripada Allah di akhirat.


Kaum munafik

Hadis ini berbincang tentang segelintir kaum munafik yang tubuhnya bersama Nabi, namun hatinya bersama kaum musyrikin. Mereka ialah seperti Abdullah bin Ubay bin Salul dan tokoh-tokoh munafik yang berkomplot hendak membunuh Nabi semasa perjalanan pulang dari Tabuk. Mereka inilah yang tidak akan melihat wajah Nabi di akhirat nanti sebab berada di neraka selama-lamanya.

Namun begitu, Umar dan Abdurahman berasa bimbang termasuk daripada kumpulan ini. Ini menunjukkan sikap mereka yang tidak pernah merasa baik dan suci kerana amal kebaikan yang mereka lakukan. Sebaliknya, mereka terus bimbang dan khuatir Allah SWT tidak menerima amal ibadah itu kerana kekurangan dan kelemahan mereka.

Berkenaan dengan ini, Imam Al-Syafii pernah berkata: "Orang yang paling tinggi darjatnya ialah orang yang tidak merasa tinggi. Dan orang yang paling mulia ialah orang yang tidak berasa mulia."

Sikap seperti Umar dan Abdurahman ini terlahir daripada jiwa yang selalu bermuhasabah diri. Setiap kebaikan yang dilakukan tidak patut dingat-ingat. Apalagi dihitung-hitung pahala yang akan didapatkan lalu merasa tidak perlu meningkatkan amalan.


Amalan

Sebanyak apapun amalan yang kita lakukan, hakikatnya kita tidak pasti adakah Allah SWT menerima ataukah menolaknya.

Ibadah yang bernilai tinggi di sisi Allah SWT ialah yang ikhlas dilakukan untuk-Nya semata-mata. Sementara ibadah yang bukan kerana Allah SWT tidak akan berharga sama sekali.

Dalam sebuah hadis riwayat Muslim, Rasulullah menceritakan bahawa orang pertama yang dicampakkan ke neraka ialah mereka yang berjuang, beribadah dan mengaji bukan kerana Allah SWT. Sebaliknya, mereka melakukan semua amalan ini agar menjadi sebutan ramai.

Sikap seperti ini disebut riak dan sum‘ah, iaitu melakukan ibadah kerana manusia. Sesiapa beramal agar dilihat manusia, maka itu riak. Siapa beramal agar berita amalan itu didengar oleh manusia, maka itu sum‘ah. Kedua-duanya menghapus pahala ibadah.

Rasulullah bersabda: Allah berfirman: Aku tidak memerlukan kepada sekutu. Sesiapa yang melakukan suatu amalan sambil mempersekutukan diri-Ku dengan yang lain, maka Aku berlepas daripadanya. Dan amalan itu untuk pihak yang disekutukannya itu. (al-Bukhari dan Muslim)

Kerana ikhlas sangat sukar dipastikan, Umar dan Abdurahman selalu berasa bimbang meskipun mereka telah melakukan yang terbaik. Bagaimana kita yang selalu bergelimang kesalahan dan kekurangan?





No comments:

Post a Comment