Saturday 15 February 2014

Banjir Beaufort makin buruk

Banjir Beaufort makin burukKeadaan pekan Beaufort yang ditenggelami air.
Kota Kinabalu: Hujan lebat berterusan sejak empat hari lalu, memburukkan lagi banjir di daerah Tenom, Keningau dan Beaufort, kira-kira 100 kilometer dari sini. 

Sehingga petang semalam, lebih 2,000 penduduk daripada 80 kampung dipindahkan. Banjir disifatkan terburuk di daerah itu, menyebabkan 138 penduduk daripada 40 keluarga dari Kampung Batu 60 hingga Batu 63 berpindah ke atas bukit berhampiran.



Banjir di Beaufort

Kira-kira 300 orang daripada 70 keluarga lagi, dari Kampung Mantanior, masih berada di rumah masing-masing. 


Terputus hubungan 
Usaha menyelamat lebih 400 penduduk sebelum ini, tidak dapat dilakukan kerana ada antara kampung terputus hubungan. 

Semua mangsa daripada 613 keluarga, dipindahkan ke lima pusat pemindahan sementara iaitu di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Beaufort 3; Dewan Baru; Dewan Kampung Kukut; Dewan Sri Dayang, Lumadan dan Dewan SMK Gadong. 

Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah, Mohd Shaid Othman, berkata jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat hingga lewat petang ini. Setakat petang semalam, 613 keluarga dipindahkan ke lima pusat pemindahan sementara. 






“Kita menjangkakan banjir berterusan dalam beberapa hari lagi. Usaha menyelamat dan menghantar makanan diteruskan kepada mangsa yang terperangkap di rumah masing-masing,” katanya kepada BH di sini, semalam. 


Photo
Banjir di Tenom


Di Tenom, Pegawai Daerahnya, Madiyem Layapan, berkata sehingga petang semalam, seramai 3,618 mangsa banjir daripada 38 kampung ditempatkan di 24 pusat pemindahan sementara. 

Photo

Beliau berkata, walaupun banjir di beberapa kampung semakin pulih, mangsa tidak dibenarkan balik kerana keadaan cuaca masih tidak menentu. 




Di Keningau, Pegawai Daerah, Yusop Osman, berkata keadaan banjir di daerah itu semakin pulih tetapi 224 keluarga dari Kampung Ansip, Pagalungan dan Mamagun masih ditempatkan di tiga pusat pemindahan.




Katanya, mangsa ditempatkan di Sekolah Kebangsaan (SK) Pekan 2 Ansip membabitkan 207 keluarga manakala di Sekolah Agama Fardu Ain, Ansip (lima keluarga) dan Kampung Mamagun (12 keluarga). 



“Sebuah lagi pusat pemindahan sementara iaitu di Kampung Toboh Laut, ditutup kelmarin. Bagaimanapun kita belum membenarkan keluarga daripada tiga pusat pemindahan balik ke rumah,” katanya. 





Credit: Jasnie Joe Ismail

No comments:

Post a Comment